آمار مطالب

کل مطالب : 473
کل نظرات : 9

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 46

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 13
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 20
بازدید ماه : 161
بازدید سال : 2733
بازدید کلی : 13355

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 20
بازدید ماه : 161
بازدید کل : 13355
تعداد مطالب : 473
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : چهار شنبه 28 شهريور 1402
نظرات

دبیرکل خانه پرستار: یک سازمان منفعل می‌خواهند!/ رد صلاحیت شد

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری کشور در حالی برگزار می‌شود که پرستاران همچنان  با مشکلاتی چون دستمزدهای پایین، کمبود نیرو و اجبار برای انجام کار اضافی دست و پنجه نرم می‌کنند. اجرای قانون تعرفه‌گذاری که یکی از مطالباتِ جدی پرستاران طی سالهای مختلف بوده نیز نتوانست مشکلِ آن‌ها را حل کند. پرستاران معتقد هستند آیین‌نامه‌ای که برای اجرای قانون تعرفه‌گذرای نوشته شد، به قدری حداقلی بود که در عمل رقم چندانی به حقوق آن‌ها اضافه نکرد و آنچه اجرا شد وضعیتِ آن‌ها را چندان نسبت به قبل تغییر نداد.

علاوه بر این؛ خبرِ ردِ صلاحیتِ برخی کاندیداهای نظام پرستاری در روزهای اخیر اعتراضات جامعه‌ی پرستاری را به دنبال داشته است. یکی از این رد صلاحیت شده‌ها، محمد شریفی مقدم (دبیرکل خانه پرستار) است. شریفی مقدم پیشتر سمت‌هایی چون قائم مقام و معاون سازمان نظام پرستاری را در کارنامه‌ی خود داشته اما حالا حتی نمی‌تواند کاندیدای نظام پرستاری شود!

شریفی مقدم در گفتگو با «ایلنا» در خصوص این انتخابات و رد صلاحیتِ کاندیداها می‌گوید: امسال ۴هزار و دویست نفر برای انتخابات ثبت نام کردند و در فرصت دو هفته‌ای از سوی مراجع نظارتی در دانشگاه‌ها بررسی صلاحیت صورت گرفت. آنطور که معاونت درمان وزارت بهداشت در ابتدا مطرح کرد، در مرحله‌ی اول ۷درصد از کاندیداها رد صلاحیت شدند که چیزی حدودِ ۳۰۰ نفر می‌شود. البته بعدا عنوان شد که ۷ درصد نبوده و ۴درصد در انتخاباتِ امسال در مرحله‌ی اول رد صلاحیت شدند که این هم چیزی حدود ۱۶۰ نفر می‌شود.

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: رد صلاحیت در این دوره نسبت به دوره‌های قبل بی‌سابقه بوده است. در دوره‌ی پنجم، در مرحله‌ی اول ۳۶ نفر رد صلاحیت شدند که بعد از اعتراض، به حدود ۸ نفر کاهش پیدا کردند، اما در این مرحله از همان ابتدا تعداد بی‌شماری از کاندیداها رد صلاحیت شدند.

شریفی مقدم گفت: از بین کاندیداهایی که از سویِ ائتلاف منتسب به خانه‌‎ی پرستار معرفی شدند، حدود صد نفر رد صلاحیت شدند. البته من و برخی دیگر از دوستان در مرحله‌ی اول تائید شدیم اما زمانی که پیگیرِ مسئله‌ی دوستانِ رد صلاحیت شده بودیم با من و برخی دیگر از دوستان تماس گرفتند که شما هم رد صلاحیت شدید! این اتفاق بی‌سابقه است و در هیچ دوره‌ای چنین موردی نداشتیم.

وی گفت: این اقدام، مهندسیِ انتخابات برای جلوگیری از افرادی که نمی‌خواهند وارد نظام پرستاری شوند است! طبق قانون نظام پرستاری، کسانی که دارای محکومیت منجر به محرومیت اجتماعی شده‌اند، فقط باید رد صلاحیت شوند. اینکه چرا و به چه دلیلی ما را رد صلاحیت کرده‌اند جای تعجب دارد.

دبیرکل خانه پرستارادامه داد: ذیل قانون، سازمان نظام پرستاری آیین نامه‌ای را تصویب کرده که این آیین نامه به تائید وزارت بهداشت هم رسیده است. طبق این آیین نامه، کارِ بررسی صلاحیت کاندیدها به مراجه ۵گانه سپرده شده است؛ این مراجع عبارتند از اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات، دادستانی، فراجا و ثبت احوال. با این وجود آیین‌نامه ذیلِ قانون است و این مراجع نباید خلاف قانون عمل کنند. قانون می‌گوید فقط کسانی که محکومیت قضایی منجر به محرومیت اجتماعی دارند باید از کاندیداتوری معاف شوند و هیچ دلیلِ دیگری برای رد صلاحیت نباید ملاک قرار گیرد.

شریفی مقدم تاکید کرد: ما هیچ گونه محکومیتی نداشتم و هیچ کس هم جوابگو نیست. آن‌ها که ما را رد کردند به دنبالِ حذف رقیب بودند. سیستم، سازمانی می‌خواهد که همراه و همسو و البته منفعل باشد. وقتی سازمان نظام پرستاری نتواند افکار عمومی جامعه پرستاری را نمایندگی کند، پرستاران به آن بی‌اعتماد می‌شوند.

دبیرکل خانه پرستار گفت: در حال حاضر پرستاران به شرایط خود معترض هستند و تجمعات آن‌ها در برخی شهرها و بیمارستانها نیز نشانه‌ی همین اعتراض است؛ سازمانِ نظام پرستاری تا امروز چه کاری برای پرستارانِ معترض انجام داده است؟

وی بیان کرد: سازمان نظام پرستاری یک نهاد صنفی وحرفه‌ای است، سیاسی نیست که مشمولِ رد صلاحیتهای گسترده شود! مگر هیئت مدیره نظام پرستاری چقدر اختیار دارد که عده‌ای به دنبالِ حذف رقیب هستند؟ من اعتقاد دارم این سیستم از آگاهی پرستاران هراس دارد و سازمان نظام پرستاری را همسو با خود می‌خواهد.

شریفی مقدم با بیان اینکه مهندسی کردنِ چنین انتخاباتی توهین به پرستاران است، گفت: سازمانی منفعل و یک نهاد دسته و پا بسته در اختیار وزارت بهداشت می‌خواهند که به چیزی معترض نباشد.

وی در خصوص مشکلاتِ پرستاران گفت: در حال حاضر پرستاران هم از نظرِ مالی و هم از نظرِ کاری تحتِ فشار هستند، تعرفه‌گذاری آنطور که باید و قانونی بود اجرا نشد. از طرفی تعداد پرستاران به قدری کم است که در عمل امکانِ اینکه بتوانند به تمام وظایفِ خود به درستی عمل کنند نیست. به طور مثال در بخش عفونی یکی از بیمارستان‌ها برای ۲۷ بیمار که سه نفرشان موردِ آی سی یو بودند تنها دو پرستار گذاشتند. این دو پرستار به دلیلِ آنکه نتوانستند به وظیفه‌ی خود دقیق عمل کنند مورد بازخواست و تهدید و فشارِ یک هیئت ده نفره قرار گرفتند درحالیکه مشکلِ اصلی، کمبودِ نیروی پرستار است؛ برای ۲۷ بیمار حداقل باید ۴ پرستار وجود داشته باشد.

شریفی مقدم در پایان تاکید کرد: خواسته‌های صنفی باید از سوی سازمان نظام پرستاری با جدیت پیگیری شود. سازمانِ صنفی باید برآمده از سویِ پرستاران باشد تا از حالتِ انفعال خارج شود.

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1398463

تعداد بازدید از این مطلب: 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : چهار شنبه 18 شهريور 1402
نظرات

رد صلاحیت بی سابقه کاندیداهای انتخابات نظام پرستاری/هیئت نظارت حکم مراجع پنجگانه را هم رد می کرد

 
 

دکتر محمد شریفی مقدم در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره نحوه برگزاری انتخابات سازمان نظام پرستاری و رد صلاحیت های گسترده کاندیداهای انتخابات سازمان نظام پرستاری گفت:« انتخابات سازمان نظام پرستاری هر ۴ سال یک بار برگزار می شود و امسال ششمین دوره این انتخابات را پیش رو داریم.چون سازمان نظام پرستاری ذی نفع است، برگزاری این انتخابات به وزارت بهداشت واگذار شده است و دو ماه قبل از پایان دوره قبلی، رییس سازمان نظام پرستاری به وزیر بهداشت برای برگزاری انتخابات اعلام می کند و وزیر بهداشت نیز مقدمات برگزاری آن را فراهم می کند.»

وی در ادامه گفت:« مقدمات انتخابات هم به این شکل است که وزیر بهداشت یک نفر را به عنوان رییس ستاد اجرایی مرکزی انتخابات هیات مدیره های شهرستان‌ها و شورایعالی منصوب می کند که در این دوره معاون درمان وزارت بهداشت ودرمان می باشد و یک نفر راهم به عنوان رییس هیات نظارت بر انتخابات منصوب می کند که در این دوره مدیر کل بازرسی وزارت بهداشت عهده این مسولیت می باشد که این دو در کلیه دانشگاه های علوم پزشکی ستاد اجرایی وهیات نظارت را تشکیل می دهند.»

شریفی مقدم افزود:«اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات سازمان نظام پرستاری شامل رییس هیات نظارت است و شخص دومی که از سوی وزیر بهداشت انتخاب می شود دو نفر نماینده از مجلس با معرفی کمیسیون بهداشت و درمان ،یک نفر نماینده وزارت کشور ،یک نفر نماینده دادستان کل کشور و دو نفر نماینده نظام پزشکی در هیات نظارت حضور دارند.»

وی گفت:« هیات مدیره های سازمان نظام پرستاری که شرایطش را دارند در انتخابات شرکت می کنند و روند انتخابات شروع می شود به این شکل که بعد از اینکه ستاد اجرایی و هیات‌های نظارت تشکیل شد برای ثبت نام کاندیداها آگهی می دهند که کاندیداها در موعد مقرر ثبت نام می کنند و کاندیداها باید عضو سازمان نظام پرستاری باشند و عضویت معتبر داشته باشند بعد از آن مراجع پنجگانه که شامل وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، دادستانی، نیروی انتظامی و ثبت احوال هستند، صلاحیت کاندیداها را بررسی می کنند.»

شریفی مقدم گفت:« بعد از تایید صلاحیت از سوی مراجع پنجگانه اسامی به هیات نظارت بر انتخابات نظام پرستاری ارسال می شود و هیات نظارت بسته به نوع استعلام ها کاندیداها را تایید یا رد صلاحیت می کنند وبه ستاد اجرایی اعلام می نماید.»

وی در ادامه گفت:« در زمان انتخابات نظام پرستاری ائتلاف هایی شکل می گیرد که در دوره های گذشته دو ائتلاف وجود داشت که یکی از آنها “پرستاران عدالتخواه” (که منتصب به خانه پرستار است) است در مقابل ائتلاف دیگری وجود داشت که هر بار در انتخابات با یک نام وارد عرصه انتخابات می شدند که در دوره قبل ائتلاف اتحاد و همدلی بود که در این دوره دو شاخه جدا از هم شده اند و یک ائتلاف “همه با هم” شکل گرفته و گروه دیگر ائتلاف “آرمان ” هستند.»

وی گفت در این دوره:«نتیجه بررسی صلاحیت ها به تدریج اعلام شد و به شکل بی سابقه ای شاهد رد صلاحیت های گسترده در سراسر کشور بودیم مثلا درکاشان ۱۰ نفر ،از قم ۸ نفر ، گیلان ۸ نفر ،مازندران ۶ نفر ،از خمین ۶ نفراز سیستان وبلوچستان ۵نفر ،از مشهد ۴ نفر از همدان ،گلستان، فارس، زنجان و کرمان آذربایجان و..بیش از ۵۵ نفر فقط از کاندیدا های ائتلاف پرستاران عدالت خواه صلاحیت شان احراز نشده است.»

وی تاکید کرد:« تصمیم ما بر این بود که اگر ردصلاحیت ها ادامه دار باشد ائتلاف پرستاران عدالتخواه از انتخابات سازمان نظام پرستاری انصراف دهند ،با توجه به تایید صلاحیت کاندیداهای تهران ما منتظر تایید بقیه کاندیدا هایمان در سایر شهرستانها هستیم تا تصمیم نهایی را بگیریم .»

وی گفت:« ما هم نمی دانیم چه جریان یا گروهی بدین شکل فراقانونی عمل کرده است به هر صورت تمامی کاندیدا های ائتلاف پرستاران عدالت خواه اعتراض شان را به هیات نظارت مرکزی اعلام وثبت کرده‌اند و به جد هم پیگیر هستیم و تصور می کنم با توجه به رویه ای که در تهران صورت گرفت بسیار امیدوار هستیم که تمامی کسانی که سابقه محکومیتی نداشته اند صلاحیت شان تایید تا شاهد رقابتی پرشور با تفکرات متفاوت در انتخابات صنفی نظام پرستاری باشیم مهلت اعتراض رد صلاحیت شدگان تا۱۹ شهریورماه است.»

وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز درباره پیش بینی از میزان شرکت پرستاران در انتخابات پیش رو گفت:« حدود دو ماه قبل خانه پرستار یک نظرسنجی درباره میزان شرکت در ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری برگزار کرد که ۸۵ درصد پرستاران اعلام کرده بودند در انتخابات شرکت نمی کنند و تنها ۸ درصد اعلام کرده بودند که در انتخابات شرکت می کنند و ۸ درصد نیز هنوز تصمیمی نگرفته اند که در انتخابات شرکت می کنند یا خیر.»

وی در ادامه گفت:« در یک نظرسنجی که یک سیستم بیطرف انجام داده است ۲۰ درصد اعلام کرده اند به ائتلاف پرستاران عدالتخواه رای می دهند و ۵ درصد به ائتلاف همه برای هم و ۲ درصد نیز به ائتلاف آرمان رای می دهند که در مجموع ۲۷ درصد از پرستاران رای می دهند و ۷۳ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعلام کرده اند در انتخابات نظام پرستاری شرکت نمی کنند.»

دکتر شریفی مقدم درباره دلیل عدم شرکت پرستاران در انتخابات گفت:« دلیل اصلی ناامیدی پرستاران از عملکرد سازمان نظام پرستاری است. همچنین دلایل اجتماعی، سیاسی نیز بی تاثیر نیست علاوه بر این به دلیل اینکه مشکلاتشان انباشته شده از جمله عدم رضایت از نحوه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، عدم پرداخت فوق العاده خاص، کمبود نیروی پرستار و پایین بودن نرخ اضافه کاری پرستاران و … نارضایتی پرستاران بسیار افزایش پیدا کرده است. مجموعه اینها باعث شده پرستاران رغبتی به شرکت در انتخابات نداشته باشند.»

سخنگوی ائتلاف پرستاران عدالت خواه در پایان تاکید کرد؛ با توجه به رد صلاحیت های گسترده ائتلاف پرستاران عدالت خواه در استان‌های مختلف هنوز تصمیم نهایی نگرفته ایم در صورت تایید صلاحیت های کاندیدا های ما در شهرستانها و تضمین سلامت انتخابات در انتخابات شرکت خواهیم کرد و انتظار داریم هیات مرکزی نظارت برانتخابات نظام پرستاری فارغ ازحواشی و تاثیر پذیری از سایرین و طبق مقررات نسبت به ردصلاحیت های بی سابقه این دوره تصمیم گیری نمایند تا اینکه این انتخابات صنفی فارغ از نگرش های سیاسی و ناملایمات اجتماعی و نارضایتی های شغلی و به امید تغییرات مثبت در انتخابات مشارکت داشته باشند و بنده هم به عنوان سخنگوی ائتلاف بزرگ پرستاران عدالت خواه تا زمانی که احساس کنیم روند انتخابات آزاد و رقابتی است در انتخاب خواهیم بود و در صورت هرگونه شائبه ای با صداقت کامل آن را با جامعه پرستاری در میان خواهیم گذاشت و براساس شور عمومی و خرد جمعی تصمیم خواهیم گرفت.»

تعداد بازدید از این مطلب: 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


http://khp.ir
کمیته پیگیری مطالبات پرستاری استان خراسان بدنبال تجمع 23 آذر پرستاران معترض در سراسر کشور از جمله در مشهد و به دنبال دعوت دفتر محترم رییس جمهور برای پیگیری خواسته های معترضین در آن روز تشکیل گردید . در کمیته خراسان نماینده هایی ازبیمارستان های مختلف شهر مشهد و نیزشهرستان های مختلف استان حضور دارند واین کمیته ها محل تصمیم گیر واعلام خواسته های پرستاران در سطح کشور می باشند .


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود