آمار مطالب

کل مطالب : 473
کل نظرات : 9

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 46

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 1
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 149
بازدید سال : 2721
بازدید کلی : 13343

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 149
بازدید کل : 13343
تعداد مطالب : 473
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : دو شنبه 31 فروردين 1394
نظرات

 

http://www.salamatnews.com/news/144824/

 

دومین حمله به پرستاران در سال جدید/ قیچی جراحی در پهلوی پرستار

۱۳۹۴/۰۱/۳۰ - ۱۴:۳۸ - کد خبر: 144824

سلامت نیوز: دومین حمله به پرستاران توسط همراهان بیماران در سال جدید، این بار در نقطه ای از شرق کشور رخ داد و طی آن پهلوی پرستار مرد با قیچی جراحی، شکافت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، حکایت خشونت علیه جامعه پرستاری، هر روز ابعاد جدیدتری پیدا می کند. اگر تا چندی قبل، خشونت ها از نوع کلامی و فحش و ناسزا از سوی بیمار و همراهان بیمار بود، اما حالا حمله به پرستاران با ابزار بیمارستانی هم به آن اضافه شده است. هنوز یک ماه از سال جدید را پشت سر نگذاشته ایم که دومین حادثه خشونت علیه پرستاران در کشور اتفاق می افتد.

آن طور که احمد نجاتیان قائم مقام سازمان نظام پرستاری ایران گفته است، در هنگام انتقال یک بیمار بدحال از خواف به سمت مشهد، هنگامی که تیم پزشکی در آمبولانس متوجه وضعیت وخیم بیمار می شود، ناچار او را به نزدیک ترین مرکز درمانی در تربت حیدریه منتقل می کنند. اما بیمار فوت می کند. همراهان بیمار نیز که دنبال آمبولانس در حرکت بوده اند، وقتی به بیمارستان تربت حیدریه می رسند و متوجه فوت بیمارشان می شوند، با عصبانیت به سمت پرستار مرد حمله کرده و او را با قیچی که دم دست شان بود مجروح می کنند.

به گفته قائم مقام سازمان نظام پرستاری ایران، پرستار مرد با انتقال به مرکز درمانی تحت مداوا قرار می گیرد و خطر رفع شده است.

اولین حمله به پرستاران توسط همراهان بیماران در سال جدید، مربوط می شود به روز ۱۲ فروردین در بیمارستان شهید مدرس شهرستان ساوه که در آن حادثه نیز دو پرستار از سوی فردی که برای پانسمان دستش به بیمارستان آمده بود، مورد حمله قرار می گیرند و یکی از پرستاران که دانشجوی پرستاری است از ناحیه ران پا چاقو می خورد.

حالا به فاصله دو هفته از وقوع آن حادثه، دومین حمله به پرستاران در سال ۹۴ اتفاق می افتد و این بار در نقطه ای دیگر از کشور، پرستار مرد تنها به خاطر احساس مسئولیتش و اینکه در صف اول پاسخگویی به بیماران قرار دارد، توسط همراهان بیمار مورد خشونت فیزیکی قرار می گیرد.

محمد شریفی مقدم عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور، با عنوان این مطلب که پرستاران در معرض انواع تهدیدها و خشونت های کلامی و فیزیکی قرار دارند، گفت: بررسی ها نشان می دهد بیش از ۹۰ پرستاران در محیط کار، خشونت های کلامی و ۳۰ درصد آنها خشونت فیزیکی را تجربه کرده اند.

وی با انتقاد از اینکه پرستاران در محیط کاری امنیت لازم را ندارند، افزود: وظیفه تامین امنیت پرسنل بر عهده مدیریت بیمارستان است. ولی متاسفانه در این زمینه کم توجهی می کنند و همین ضعف مدیریتی باعث می شود که پرستاران همواره در معرض خشونت های فیزیکی و کلامی قرار بگیرند.

در همین حال احمد نجاتیان قائم مقام سازمان نظام پرستاری ایران نیز، گفت: متاسفانه خشونت علیه پرستاران وجود دارد و شاید هر ماه حداقل یک خبر درباره حمله به پرستاران می شنویم.

وی با بیان این مطلب که انتظارات از نظام سلامت بالا رفته است، افزود: کمبودهایی در نظام سلامت هست که به پای پرستاری نوشته می شود. زیرا پرستاران در صف اول پاسخگویی به بیماران و همراهان آنها قرار دارند.

نجاتیان با تاکید بر تقویت سیستم های حفاظتی در مراکز درمانی کشور، گفت: یک زمانی دادن اسپری فلقل و گاز اشک آور به پرستاران مطرح بود، اما این راه حل نیست و باید زیرساخت ها فراهم شود.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری همچنین از برخورد قضائی با کسانی که پرستاران را مورد ضرب و شتم قرار می دهند، به عنوان راهکاری برای مقابله با این قبیل رفتارهای نابهنجار نام برد و افزود: متاسفانه در مواردی از این قبیل حوادث، شاهد هستیم که مسئولان آن مرکز درمانی پیگیر وضعیت پرستار نیستند و گویی دعوای خیابانی بوده است. در حالی که وقتی پرستار در محل کار حاضر است و اتفاقی برای او رخ می دهد، مسئولیت رسیدگی به آن بر عهده مدیریت همان مرکز درمانی و بیمارستان است. البته واحد حقوقی سازمان نظام پرستاری نیز، پیگیر وضعیت پرستاران مضروب است.

در مطالعه ای، پرستاران شاغل در اورژانس بيمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی همدان مورد مطالعه قرار گرفتند که نتايج این مطالعه نشان داد ۹۶ درصد پرستاران در طول دوره کاری خود مورد خشونت قرار گرفته بودند. همچنین، خشونت عليه پرستاران مرد بيشتر از پرستاران زن بوده است. بيشترين عامل خشونت عليه پرستاران، خشونت کلامی بوده و بيشترين علت و عامل محرک بروز خشونت شلوغی و ازدحام در ايستگاه پرستاری بوده است.


سلامت نیوزدومین حمله به پرستاران در سال جدید/ قیچی جراحی در پهلوی پرستار

تعداد بازدید از این مطلب: 188
موضوعات مرتبط: خبر های مهم پرستاری , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : دو شنبه 31 فروردين 1394
نظرات

 

http://www.salamatnews.com/news/144611/

 

با گذشت حدودا 4 ماه از تجمع اعتراضی پرستاران

بی توجهی نهاد ریاست جمهوری به مطالبات پرستاران

۱۳۹۴/۰۱/۳۰ - ۱۵:۴۶ - کد خبر: 144611
بی توجهی نهاد ریاست جمهوری به مطالبات پرستاران

سلامت نیوز:جمعی از پرستاران استان خراسان رضوی طی نامه ای به رئیس جمهور پیگیر مطالبات جامعه پرستاری شدند. این نامه پس از تجمع 23آذر 93 پرستاران مقابل نهاد ریاست جمهوری،که کمیته پیگیری مطالبات پرستاری با نهاد ریاست جمهوری جلساتی را در جهت رفع مشکلات جامعه پرستاری داشتند که متاسفانه جوابی از نهاد ریاست جمهوری نیز به آنها داده نشد و در حمایت از کمیته پیگیری مطالبات، نوشته شده است!

به گزارش سلامت نیوز متن کامل این نامه را در زیر میخوانید:
به نام خدا
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران ، جناب آقای دکتر روحانی
با عرض سلام و آروزی سلامت برای جنابعالی و موفقیت برای دولت تدبیر و امید ، اینجانبان امضاکنندگان ذیل گروههای مختلف کادر درمان ) پرستاران ، فوریتهای پزشکی 115 ،تکنسین اتاق عمل و بیهوشی ) استان خراسان ( بخش دولتی و خصوصی ) ضمن اعلام حمایت و همراهی با دولت محترم و همگامی با طرح تحول نظام سلامت از دولت محبوب درخواست داریم تا با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری مصوب ششم تیرماه هشتادوشش عدالت در پرداختها و رفتارها را در نظام سلامت عملیاتی نماید.


ما جامعه پرستاران ضمن حمایت از کلیت طرح تحول سلامت ، با توجه به آن که هدف ، رضایتمندی هر چه بیشتر مردم و کادر درمان میباشد ، مرحله سوم طرح تحول را نیازمند به بازبینی میدانیم تا با رضایت همه اعضای تیم درمان شاهد بهترین عملکرد و در نهایت بهترین نتیجه از طرح تحول باشیم .


از آنجاییکه گروههای مختلف غیر پزشک کادر درمان تاثیر بسزایی در روند بهبود بیماران بستری و کوتاه کردن دوران نقاهت بیماران از طریق آموزش دارد و همچنین بازگشت به بیمارستان به علت عوارض درمان را کاهش میدهد ، با توجه به اینکه پرستاری با انگیزه در دراز مدت هزینه های درمان را بسیار کاهش خواهد داد و این به نفع اقتصاد دولت وهمچنین مردم عزیزمان خواهد بود بنابراین اجرای تعرفه گذاری و توجه ویژه به این حرفه که از ستونهای درمان به شمار می رود ، نه تنها بار مالی نخواهد داشت بلکه سبب کاهش هزینه ها خواهد شد.


ما جامعه پرستاران ضمن اعلام مجدد همبستگی با دولت تدبیر و امید وهمراهی همه جانبه با آن اعلام میکنیم که تمام اعتراضات و تجمعات ما صرفا صنفی بوده و از هیچ گروه یا حزبی خط نگرفته و حمایت نمیکنیم لذا از آن مقام محترم درخواست داریم تا با ملاقات حضوری با نمایندگان واقعی ما و بررسی موضوع ، با اجرایی نمودن این خواسته احساس امنیت و عدالت را در جامعه ی درمان تزریق نمایید که منافع چنین اقدامی به نفع همه مردم میباشد .
با احترام ،پرستاران استان خراسان


سلامت نیوزبی توجهی نهاد ریاست جمهوری به مطالبات پرستاران

تعداد بازدید از این مطلب: 240
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : دو شنبه 31 فروردين 1394
نظرات

 

http://www.salamatnews.com/news/144599/

 

علت پایین بودن دستمزد پرستاران چیست؟

یک داور بیطرف به حجم کار و میزان حقوق پرستاران رسیدگی کند

۱۳۹۴/۰۱/۲۹ - ۱۰:۵۸ - کد خبر: 144599
یک داور بیطرف به حجم کار و میزان حقوق پرستاران رسیدگی کند

سلامت نیوز:مهدی امیرجانی مروی پرستار بخش سوختگی بیمارستان امام رضا ( ع ) مشهد طی یادداشتی به سلامت نیوز نوشت :همه می دانید جامعه پرستاری از قریب یک سال گذشته تا به امروز دستخوش تغییرات فکری و نگرش جدیدی در حوزه ی صنفی خود شده است .این تغییر نگرش از دو جهت قابل توجه و بررسی است .
اول حجم بالا و غیر قابل تحمل کار بالین در قالب شیفت های اضافه کاری اجباری است.

دوم بی توجهی مسئولین محترم درامر پرستاری و ارتقاء جایگاه اجتماعی و اقتصادی این صنف است .


این دو عامل اگر چه فراگیر و گسترده است اما در بخش بالین بیشترین نمود را دارد و از آنجایی که قالب تصمیم گیرندگان این صنف را افراد غیر بالین تشکیل می دهد لذا این طبیعی خواهد بود که نگرش ها بیشتر سمت و سوی ارتقاء جایگاه علمی پرستاری و کیفیت کار باشد.

اما نکته مغفول این معادله در این جاست که اگر قرار باشد یک پرستار پروسیجری را متناسب و علمی منطبق با ضوابط و قوانین ان ارائه دهد ، او نیازمند اختصاص زمان و وقت و توانایی کافی جهت انجام آن فعالیت است . اما سوال این است که آیا این پرستار با این حجم از شیفت های کاری فشرده ، وقت و انرژی و توانایی انجام آن کار را دارد یا خیر؟

حضور شیفت های کاری شبانه روزی و جابجایی از این بیمارستان به بیمارستان دیگر، عملا توان یک پرستار بالین را در ارائه خدمت متناسب و علمی به تحلیل می برد.

 

علت پایین بودن این دستمزد هم این است که قانون گذار جمع سه بخش حق شغل و حق شاغل و مسولیت را مبنای تعیین عدد قرار داده که البته حق مسولیت شامل پرستاربالین نمی شود

 

متاسفانه تمام فرایند ها که در تکست بوک های پرستاری امده و توسط همکاران محترم هییت علمی نوشته و به صورت خط مشی های پرستاری به صورت دستورالعمل اجرایی درامده ، زمان انجام ان کار بر اساس استانداردهای جهانی تعیین شده که شامل حداکثر شش ساعت کار در روز است یک پرستار بالین است .

حال آنکه آنچه در عالم واقع و در محیط کار بیمارستانی و بر بالین بیمار اتفاق می افتد حضور پرستار در اغلب موارد به صورت شیفت های هجده و بیست و چهارساعته و فشرده همراه با جابجایی های بین شیفتی و خسته کننده است.

آنچه امروز کیفیت کار پرستار بالین کار را مورد حمله قرار داده و برای او خستگی و احتمال خطای پزشکی را ایجاد می کند همین حجم بالای کار است .این اشکال در هیچ بخش از مراجع تصمیم گیر و برنامه ساز پرستاری در نظر گرفته نشده است.

این ناهماهنگی بین بخش علمی پرستاری و بخش بالین موجبات بروز مشکلات کاری و ارائه خدمات غیر استاندارد و بعضاً کار براساس روتین شده و وظیفه ی اصلی یک پرستار که کار براساس تشخیص های پرستاری است در عالم واقع صورت نمی گیرد ، کار براساس تشخیص های صحیح پرستاری بسیار زمان بر و فرایند خاصی دارد که مختص حرفه ی پرستاری است و از حیطه ی کار پزشک بیرون است .

ما پرستاران می خواهیم براساس تخصص خود که برای آن سالها درس و تحصیل کرده ایم خدمات بروز و صحیح با استانداردهای بروز منابع علمی خود را ارائه دهیم اما متاسفانه به علت تعداد بالای بیمار و ساعات اجباری حضور در بیمارستان و حجم بالای کار قادر به ارائه صحیح تخصص خود در رابطه با بیمار نمی باشیم.

متاسفانه مسئولین محترم درمان ضمن اذعان به حجم بالای کار پرستاری اما عملاً هیچ بهایی به این همکاری گسترده ی بدنه پرستاری در جهت حل این مشکل نمی دهند.به جای تقدیر و تشکر از جامعه پرستاری که این ضعف و بی برنامگی وزارت و مسولین را پوشش می دهد ،با فشار های بی معنا و مفهوم و تکیه بر دستورالعمل های بی منطق و نا معقول و سلیقه ای سعی در اجبار و فشار براین بخش گسترده بخش درمان برآمده و روز به روز بر شدت و تنوع ان می افزایند که اخرین ان طرح مبتنی بر عملکرد است که از سال جاری علی رغم مخالف حداکثری جامعه پرستاری به زور اجرا می شود که این و موجب دلسردی و بی انگیزه ای جامعه پرستاری شده است .

آنچه توسط مسولین در توجیه این حجم بالای فشار کار بر پرستاری بطور عموم مورد استناد قرار می گیرید تعهد انجام اضافه کار اجباری کارکنان دولت در هنگام قرار داد و در صورت نیاز است حال انکه این خطاب قانون گزار اولا در بخش های عمومی است نه حساس مانند کار پرستاری که اضافه کار در آن موجبات افزایش خطای کاری و آسیب های جبران ناپذیر به جان انسان ها می شود.

دوم برفرض مثال که چنین تصور شود و به علت بی توجهی قانون گذار به این مهم توجه نشده باشد مدت آن است آیا این منطقی است که یک پرستار علی رغم میل باطنی و به زور در تمام طول خدمت خود به اجبار شیفت اضافه کاری دهد.

بنده به عنوان نمونه عرض می کنم درتمام این بیست و پنج سال خدمت خود بین 250وتا 350 ساعت در ماه حضور بربالین بیمار داشته ام و این شامل حال همه پرستاران بالین کار است.
نکته دیگر که لازم است در همین جا بیان شود این است که حال که یک پرستار بالین براساس نیت انسان دوستانه و از باب مسولیت حرفه ای خود تن به این اضافه کار اجباری می دهد نباید جواب این خدمت منطقی و معقول باشد؟

 

یک پرستار باید از سی روز یک ماه بیست روز آن ظهر به بیمارستان بیاید تا صبح فردا کار کند صبح تا ظهر به منزل برود و تا ظهر استراحت کند و دوباره ظهر بیاید تا صبح فردا و همین کار بیست روز از سی روز ماه تکرار شود آنهم برای دریافت نهصد هزار تومان دستمزد .

 

هموطنان ما تصور می کنند که حال که پرستاران این حجم کار را برعهده گرفته اند دریایی از رفاه و تأمین مالی و روحی و روانی را از سوی مسولین و وزارت را دریافت کرده و در رفاه و آسایش اند.

اما چه سود که این بینش صحیح نیست و در عالم واقع آنچه پاداش این خدمت است دستمزد اضافه کار اجباری در حد کارگری است.مبلغ ساعت اضافه کار پرستاری در وزارت بهداشت و درمان بسته به مدرک تحصیلی و سابقه ی کاری و محل خدمت بین سه هزار پانصد تا شش هزار تومان است که اولی مبلغ پرستار لیسانس در شروع خدمت و دیگری برای مدارک فوق لیسانس و پرستاران با سابقه بیش از بیست سال است.

علت پایین بودن این دستمزد هم این است که قانون گذار جمع سه بخش حق شغل و حق شاغل و مسولیت را مبنای تعیین عدد قرار داده که البته حق مسولیت شامل پرستاربالین نمی شود و جمع این دو را متاسفانه بر عدد 175 یعنی ساعت اضافه کار کارمند عادی می شود که در محیط های اداری از صبح تا ظهردر محیط کار بکار مشغول مانند ادارات دولتی چون آب و برق و ... نه ساعت موظفی پرستار در آن ماه که بسته به سابقه کار و بخش خدمت عموماً کمتر از 175و بطور میانگین در حدود 150 تا 160 ساعت است.توضیح بیشتر موجب لمس این حجم اضافه کارمی شود.

یک پرستار بسته به محل خدمت بطور متوسط بین 100 تا 200 ساعت در ماه اضافه کار دارد و در محل کار ما تا 300 و بیشتر هم می رسد و همچنین در اورژانس های 115 و مراکز اورژانس براساس نیاز و ضرورت بیشتر هم می شود.

ساعت متوسط اضافه کار پرستار را اگر پنج هزار تومان محاسبه کنیم که الان پرداخت می شود دویست ساعت می شود یک میلیون تومان البته ده درصد مالیات همان ابتدا کسر می شود می شود نهصد هزار تومان این ساعت اضافه کار با ساعت کار موظفی یک پرستار در ماه که میانگین حدود 160 ساعت فرض کنیم می شود 360 ساعت حضور یک پرستار در بیمارستان در یک ماه

باتقسیم این عدد بر شیفت های متوسط هجده ساعته در ماه ، جمعا می شود بیست شیفت هجده ساعته در ماه یعنی یک پرستار باید از سی روز یک ماه بیست روز آن ظهر به بیمارستان بیاید تا صبح فردا کار کنید صبح تا ظهر به منزل برود و تا ظهر استراحت کند و دوباره ظهر بیاید تا صبح فردا و همین کار بیست روز از سی روز ماه تکرار شود آنهم برای دریافت نهصد هزار تومان دستمزد .

این در کجای دنیا مرسوم است یک داور بی طرف کجاست تا در این وزارت به بررسی حجم کار و میزان دریافت حقوق و دستمزد کارکنان آن رسیدگی کند و ان را با استاندارد های جهانی مقایسه کرده و رتبه ی ایران را در آن تعیین کند ؟
وزارت بهداشت و درمان ایران رکوردار گینس از دوجهت است
پزشک ایرانی بابالاترین دریافتی در ماه رتبه اول ،پرستارایرانی با حداقل ترین حقوق در ماه رتبه اخر رکورد های گینس را دارد


سلامت نیوزیک داور بیطرف به حجم کار و میزان حقوق پرستاران رسیدگی کند

تعداد بازدید از این مطلب: 235
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : دو شنبه 31 فروردين 1394
نظرات

 

http://www.mehrnews.com/news/2501671/

 

مهر گزارش می دهد/

زخم سر باز کرده جامعه پرستاری و قانونی که ۸ سال خاک خورد

 

پرستاری
شناسهٔ خبر: 2501671 شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
مشهد- سریال تکراری نادیده گرفتن حقوق پرستاران این بار در اجرای مرحله سوم طرح تحول سلامت خود نمایی کرد و عاملی برای گلایه های پرستاران در کشور و از جمله خراسان رضوی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نامهربانی نظام بهداشت و سلامت با سپید پوشان زحمتکش سریالی تکراری است که همچون کلافی سردرگم در پستوی وزارت بهداشت خاک می خورد.

هشت سال پیش در پی اعتراضات جامعه پرستاری به عدم اجرای عدالت در پرداختی ها با توجه به کار زیاد و طاقت فرسای پرستاران، قانونی برای رسیدگی به این امر در مجلس تصویب و مقرر شد به فوریت به آن رسیدگی شود اما این قانون هشت سال است بلاتکلیف باقی مانده و پرستاران هم سال هاست صبورانه در انتظار اجرای آن هستند.

اما چندی پیش به دنبال اجرای مرحله سوم طرح تحول  نظام سلامت که یکی از بند های آن تلاش برای اصلاح دریافتی های پزشکان و پرداخت بروز و هفتگی آنان بود اعتراضات شدید این قشر زحمتکش را در سراسر کشور از جمله در خطه خراسان رضوی به دنبال داشت.

دلشکستگی جامعه پرستاری از عدم توجه دولتمردان

بنا به گفته نماینده کمیته مطالبات پرستاران خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در گفتگو با مهر در مراحل اول و دوم طرح تحول پرستاری و روان شدن  سیل بیماران از شهرستان ها و مراکز خصوصی به بیمارستان های دولتی و با توجه به عدم پیش بینی نیروی انسانی لازم برای اجرای آن، پرستاران با وجود افزایش چند برابری بار کاری، همکاری خوبی داشته و اعتراضی نکردند و ما خود شاهد همکاری و تلاش بی شائبه همکارانمان در تمام بیمارستان های مشهد از جمله امام ر ضا و قائم بودیم.

مهدی امیر جانی عنوان کرد: اما متاسفانه سیاستگذاران وزارت بهداشت بدون توجه به سختی کار پرستاران و قانونی که هشت سال پیش برای رسیدگی فوریتی به حقوق پرستاران تصویب شده بود تنها به روز شدن دستمزد پزشکان را مد نظر قرار داده و عملا چشم بر روی این سپید پوشان زحمت کش بستند.

وی ابراز کرد: پرستاران در بیمارستان ها و شهرهای مختلف خراسان به این مرحله از طرح اعتراض کردند و این موج در تمام کشور فراگیر شد که چرا در طرح تحول نظام سلامت تنها سختی کار پزشکان دیده می شود و صحبتی از قانون تعرفه گزاری پرستاری بعد از سال ها خاک خوردن به میان نمی آید.

این پرستار بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد تاکید کرد: در طرحی به  این عنوان و با این جامعیت فقط دغدغه پزشکان آن هم گروه خاصی دیده شد و اگر این قانون مصوب کشور در طی این کار کارشناسی در کتاب ۵۰۰ صفحه ای ارزش های نسبی جای داده نشده پس کی و چه وقت دیگر می تواند و قرار است به اجرا در آید.

اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری آرزوی پرستاران

نخستین اعتراضات جامعه پرستاری خراسان رضوی همراه با دیگر پرستاران کشور در آبان ماه سال جاری و پس از اعلام وزیر بهداشت در اخبار ساعت ۲۰ و ۳۰ برای اجرای مرحله سوم طرح تحول سلامت و بعد به شکلی گسترده تر در ۲۳ آذر ماه شکل گرفت و پرستاران به شکل گروهی اعتراض خود را از این مبنای پرداختی و عدم عدالت در آن به دولتمردان و سیاستمداران ابراز کردند، پرستاران معترض خراسانی خواهان اجرای کامل و بدون قید و شرط قانون تعرفه گزاری پرستاری بودند.

امیرجانی معتقد است؛ واریزی های جدیدی که در مرحله سوم طرح با قرار دادن کد ها در سیستم بیمارستان ها شروع شد دیگر اعتراض پرستاران معترض بود که خواستار عدالت نسبی در پرداخت ها بودند چرا که در تحقیقاتی در کشورهای مختلف اختلاف دریافتی بین پزشکان و پرستاران حداکثر ۳ به ۱ است یعنی هرمبلغی که پزشک می گیرد پرستار یک سوم آن را می گیرد ولی در ایران این دریافتی ها اختلاف فاحشی دارد.

وی اظهار داشت: در حالی که قرار بود از نمایندگان پرستاران معترض در کمیسیون بهداشت و درمان دعوت شده و به اعتراض آنها رسیدگی شود عملا اتفاقی رخ نداد.

یکی از پرستاران بیمارستان امام رضا(ع) مشهد در گفتگو با مهر بزرگترین مشکل پرستاران را نامشخص بودن جایگاه آنها در سیستم بهداشت و درمان دانست و گفت: سیستم حاکم پزشک سالار است و به سختی کار و جایگاه پرستاران و مشکلات معیشتی آنها نه تنها توجهی نمی شود بلکه با مسئولیت هایی که به طور مشخص تعریف نشده اند مسئولیت های قانونی سنگینی بر پرستار وارد می کنند.

درکی معتقد است؛ سیستم بهداشت و درمان بر خلاف سایر کشور ها به طور کامل بین پزشکان و پرستاران تفاوت های عظیم قائل است و پرستاران را عملا در خط اول درمان قرار داده ولی از حقوق قانونی آنها را محروم و به چشم یک کارمند ساده بیمارستان می بیند.

تبعیضاتی که دل پرستاران را به درد آورده است

 وی افزود: این تبعیض وزارت بهداشت در طرح مبتنی بر عملکرد پزشک را از تیم درمان جدا کرده و افراد را به دو گروه پزشک و غیر پزشک تقسیم کرده است و مبنای پرداخت ها نیز به همین صورت جدا شده است.

این پرستار درد واقعی پرستاران را بی عدالتی در سیستم بهداشت و در مان عنوان کرد و گفت: این بی عدالتی در همه موارد از سختی کار و پرداختی ها تا پست های مدیریتی و تصمیم گیرنده کاملا مشهود است.

پرستار دیگری از بیمارستان امام رضا(ع) عدم توجه و درک وزارت بهداشت نسبت به سیستم پرستاری و سختی کار آنها را علت اصلی این بی عدالتی ها دانست و گفت: متاسفانه در این مسیر نظام پرستاری هم همراه واقعی پرستاران نیست و مدیران آن درد واقعی جامعه پرستاری را به خاطر سالها جدا بودن از بالین بیمار و بیمارستان درک نمی کنند.

حسینی افزود: اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که هشت سال پیش با اکثریت قاطع نمایندگان به تصویب رسیده یکی دیگر از دردهای جامعه پرستاری است که فقط وعده اجرایش را می دهند و بهانه شان از تعویق اجرای آن نبود بودجه است در حالی که برای دو سه برابر کردن تعرفه پزشکان بودجه موجود بود.

 در گفتگو با تعدادی دیگر از پرستاران عدالت محوری در نظام پرداخت ها، عدم تبعیض در بین پرسنل تیم درمان طبق استاندار های بین المللی و جهانی و اجرای صحیح و کامل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به نحوی که اختلاف پرداختها بین پزشک و پرستار طبق حداکثر عرف جهانی بیش از سه برابر نباشد و نبود ارزشیابی فقط خاص پرستاران و سهیم بودن پزشکان در این امر از درخواست های این قشر از وزارت بهداشت بود.

زیر ساخت هایی که آماده نبود

این پرستاران معتقد بودند بین پرستار و پزشک در میزان حقوقی که در فیش پرداختی ثبت می شود تفاوت قابل توجهی نیست اما بین میزان کارانه  پرداختی اختلاف فاحشی وجود دارد و این اختلاف گاهی بین صد تا سیصد برابر است در حالی که میزان زیادی از کارانه ای که به پزشکان تعلق می گیرد از عملکرد پرستاران است.

در حالی که پرستاران از نگاه تبعیض آمیز در طرح تحول سلامت بین پزشک و پرستار سخن می گویند جواد محمودی مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد نظر دیگری داشت و در گفتگو با مهر عنوان کرد: بنده  این امر را قبول ندارم چرا که کار های زیادی در این برنامه در نظر گرفته شده که به زودی به مرحله عملیاتی آن می رسد و چون زمینه لازم برای اجرا وجود نداشته و در حال آماده سازی زیر ساخت های آن بوده ایم برخی از همکاران بنده تصور می کنند در حق آنها کوتاهی شده است.

وی اظهار داشت: برنامه نظام پرداختی مبتنی بر عملکرد ۲۸ بهمن ماه از وزارت خانه به دست ما رسیده که به زودی کارانه پرستاران از همان تاریخ اول مهر ماه بر اساس آن پرداخت می شود و تغییرات کد ها در کتاب ارزش گذاری لحاظ و کلیه پرسنل با روش جدید پرداختی های خود را دریافت می کنند.

محمودی تاکید کرد: در حال حاضر هم پرداخت هایی به صورت علی الحساب به پرستاران پرداخت شده است که بعد از آماده سازی کامل نرم افزار براساس کتاب ارزش گذاری نسبی سنجیده و معوقات آنها نیز پرداخت می شود.

وی در پاسخ به علت تعویق پرداختی ها در مقابل پرداخت از روز بعد اجرایی شدن مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت به پزشکان هم گفت: این امر نیاز به کار کارشناسی دقیقی داشت چرا که باید همه کارکنان در آن دیده و عملکرد آنها سنجیده می شد و از طرفی طرح های جامع کشوری برای اجرایی شدن کامل زمان بر است و نیاز به اظهار نظر دانشگا ه ها در اجرای آن وجود داشت.

پرستاران به حقوق واقعی خود خواهند  رسید

محمودی مطالبات پرستاران را به حق دانسته و عنوان کرد: بعد از ۹ ماه اجرایی شدن نظام تحول سلامت این دغدغه پرستاران به جا است اما باید در نظر گرفته شود که هدف اصلی این طرح سود دهی و دادن امتیازاتی به مردم بود و بقیه موارد پله پله اجرا خواهد شد ولی اینطور نیست که آنها دیده نشده باشند.

وی با بیان اینکه در سال آینده شاهد عدالت پرداختی خواهیم بود، تاکید کرد: تلاش ما این است که هر چه سریعتر این برنامه را اجرایی کنیم و در حال حاضر گروه ویژه ای مامور تحلیل اطلاعات برای عملیاتی کردن آن هستند.

مدیر پرستاری  دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه من خود پرستار بوده و دغدغه پرستاران را درک می کنم و از طرفی هنوز هم پرستار بالین هستم، معتقد است؛ باید تمام حق پرستاران  بعد از انجام کارشان به خودشان برسد و در آینده اینچنین خواهد شد و ما از یک مسیر اصولی به حقمان می رسیم.

وی همچنین با اشاره به قانونی که هشت سال پیش برای رسیدگی به حقوق پرستاران تصویب ولی بلاتکلیف ماند، ابراز کرد: اینکه این قانون هشت سال بر زمین مانده جای سوال دارد و باید مسئولان امر  پاسخگوی آن باشند هر چند در گذشته بر خلاف سال جاری بودجه و توجه خاصی به وزارت بهداشت نشده بود.

 گزارش: ملیحه زرین پور

تعداد بازدید از این مطلب: 224
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : دو شنبه 31 فروردين 1394
نظرات

 

http://www.salamatnews.com/news/133903

علت مغفول ماندن جایگاه پرستاری در بدنه کارشناسی طرح تحول سلامت

کجاست آن ناظر بی طرفی که جدای از بدنه ی وزارت سراسر پزشک به داوری بپردازد؟

 

۱۳۹۳/۱۰/۲۰ - ۱۰:۳۲ - کد خبر: 133903
علت مغفول ماندن جایگاه پرستاری در بدنه کارشناسی طرح تحول سلامت

سلامت نیوز:آیا کسی یا نظارتی در وزارت بهداشت نبود که عدم اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاران را گزارش کند و سرعت پیشرفت در کار را به ریاست محترم جمهوری و مجلس اعلام کند.آیا در مجلس کسی نبود که عدم اجرای هفت سال قانون رسمی کشور را که جامعه وسیعی از کارمندان یک وزارتخانه را شامل می شد پی گیری کند .

آیا بعد از گذشت هفت سال هنوز ردیفی در بودجه برای اجرای این قانون پیدا نشد اما برای اصلاح دستمزد پزشکان محترم در طرح تحول نظام سلامت چون چنین اراده ای بود انجام شد .

به گزارش سلامت نیوز، مهدی امیرجانی مروی در یادداشتی برای سلامت نیوز،در رابطه با عملکرد سازمان نظام پرستاری نوشت:

اول : آنچه در رابطه با عملکرد سازمان نظام پرستاری قابل ذکر است آن است که این سازمان علی رغم در دست داشتن اهرم های قانونی جز سال های اول تشکیل آن در طول سالیان گذشته عملکرد قابل ذکری در کارنامه خود ندارد که اگر می داشتند می فرمودند.


دوم : از این که بگذریم آنچه می ماند تلاش های بدنه پرستاری است که بشکل اتحادی روشنگر و پویا در قالب جامعه ی پرستاران ایران شکل گرفت و این جنبش بود که در ماه های اخیر توانست بر رخوت و سستی حاکم برسازمان فائق آمده و خود را بر سیستم پزشک سالار وزارت خانه بنمایاند.


والا اگر این در بر همان روال قبل می چرخید قانون تعرفه گذاری پرستاری هفت سال که کم است هفتاد سال دیگر نیز در بایگانی وزارت پزشکان خاک می خورد .
سوم : وقتی در اجرای طرحی به بزرگی عنوان تحول نظام سلامت اصلا جایی و جایگاهی برای قانون هفت ساله ی پرستاری دیده نشده یک پرستار جز عملکرد ضعیف برای سازمان خود چه برداشتی می تواند داشته باشد.


اگر نبود این اتحاد روشنگر و جامعه پرستاری هرگز از ابتدا تا انتهای این طرح تحولی جز در پرداخت های هفتگی و بروز تعرفه پزشکان صورت نمی گرفت ، واضح است دوستانی که در اجرای این طرح نقش کارشناس را داشته اند اصلا توجهی و اعتقادی به کار تیمی و پرستاران و جامعه پیراپزشکی نداشته اند ، دلیل آن بروشنی در اجرای مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت مشخص شد که آنچه در ذهن مجریان و محققان و کارشناسان این طرح مهم بود پزشک بوده و بر همین اساس هم بود که مرحله سوم طرح در زمانی کمتر از دوماه اجرایی شد چون از قبل کارشناسی شده بود و شرایط اجرا بقول خود دوستان از ماه ها قبل آماده گردیده بود و دفعی و شتابزده نبوده است .

اما سوال این است که در این وزارت فقط پزشکان خدمت می کنند؟
ما پرستاران همان طورکه مشخص است در فاز های اول و دوم این طرح کاملا همراه بودیم و علی رغم افزایش کار بی مزد چون هدف بهبود نظام سلامت کشور بود با عشق و علاقه و در تمام مراحل ان کاملا فعال بوده و همچنان هستیم .


اما مشکل از انجا بوجود امد که وزیر محترم یک شب در ابتدای برنامه ی بیست و سی و اعلام اجرای مرحله ی سوم طرح تحول نظام سلامت به مشکل زیرمیزی و اصلاح پرداخت دستمزد پزشکان محترم اشاره کرد که بروز نیست و در این مرحله سوم طرح سعی خواهیم کردکه انها را بروز و اصلاح کنیم و بصورت هفتگی به حسابشان واریز کنیم.


من از کارشناسان محترم طرح تحول نظام سلامت می پرسم آیا پرداخت های نجومی جامعه اقلیت پزشکان بیشتر ضرورت اصلاح داشت یا قانون تعرفه گزاری پرستاری که بیش از نود درصد بدنه ی وزارت را شامل می شود و تاریخ تصویب آن ده تیر ماه سال هشتاد و شش بوده و دستور صریح بر اجرای شش ماهی آن صادرشده بود.
ایا کسی یا نظارتی در وزارت نبود که عدم اجرای آن را گزارش کند و سرعت پیشرفت در کار را به ریاست محترم جمهوری و مجلس اعلام کند.
ایا در مجلس کسی نبود که عدم اجرای هفت سال قانون رسمی کشور را که جامعه وسیعی از کارمندان یک وزارت خانه را شامل می شد پی گیری کند .
ایا بعد از گذشت هفت سال هنوز ردیفی در بودجه برای اجرای این قانون پیدا نشد اما برای اصلاح دستمزد پزشکان محترم در طرح تحول نظام سلامت چون چنین اراده ای بود انجام شد .


می گویند ما پرستاران جیب برای بودجه ی نظام سلامت دوخته ایم؛ من اعلام می کنم : خیر. هرگز چنین نبوده و نیست که البته برای شما هم نخواهد بود .
این حق مردم است که از محل صرفه جویی یارانه های خود ؛ بهداشت و سلامت خود را بهبود بخشند ، اما آیا دوستان اخبار و گزارش ها و تبلیغات پرشور خود را در صدا و سیما فراموش کرده اند ؟ حال پرستاران را متهم می کنند که چشم بر بودجه ی نظام سلامت دوخته اند .
کجاست آن ناظر بی طرفی که جدای از بدنه ی وزارت سراسر پزشک به داوری بپردازد؟
وزارتی که محقق ان پزشک است
کارشناس ان پزشک است
مجری طرح ان پزشک است
خب معلوم است نتیجه هم به نفع پزشک می شود.


دوستان طعنه می زنند بفرمایید شما هم مدیریت کنید من واقعا برای این دیدگاه متاسفم.
اگر دوستان جز خود کسی را می دیدند و از افراد آگاه به علم مدیریت که البته ذی نفع در این طرح نبود استفاده می کردند تصدیق گفته های بیش از نود درصدی جامعه پرستاری و پیراپزشکان کشور چندان سخت نبود و در طی مراحل تحقیق و تدوین و اجرای این طرح به اهمیت جایگاه تیم درمان و پرستاران به عنوان بازوی اجرایی این طرح توجهی می کردند الان قانون تعرفه گذاری پرستاری نباید در بایگانی وزارت خاک می خورد و همزمان باشروع مرحله ی سوم این طرح و همگام با اصلاح پرداخت ها به دوستان پزشک من هم به عنوان یک پرستار مجری این طرح که عنوان تحول نظام سلامت را یدک می کشد باید به جایگاه خود و از اجرای قانون حامی خود ابراز خرسندی می کردم اما افسوس که باید صدای اعتراض خود را و شکاف عمیق ایجاد شده توسط کارشناسان بی تدبیر یا ذی نفع و یا مغرض در این طرح را فریاد بزنم .


چهارم : انچه که باعث اعتراض پرستاران نسبت به سازمان متبوع خود شده این است که چه کسی باید در مراحل تحقیق و تدوین و اجرای این طرح جایگاه پرستاری را در انجا مشخص می کرد در جلسه ای که با اعضای نظام پرستاری مشهد داشتیم دوستان می گفتند که بعد از اعتراضات اخیر وقتی جناب وزیر از علت مغفول ماندن این طرح در جلسات خصوصی سوال فرمودند و اینکه یا دوستان امادگی اجرای کامل قانون تعرفه گذاری را دارند پاسخ داده اند : خیر ؛
این چه پاسخی است. این وظیفه ی من پرستار گرفتار چند شیفت کار و خسته بی خبر از همه جا بوده است که به باید به این وظیفه ی عمل می کردم یا وظیفه دوستانی چون میرزابیگی و نجاتیان و دیگر وزارت نشینان ؟ مگرشما در طول مراحل تحقیق و تدوین این طرح کجا بودید ؟ این عذر بدتر ازگناه نیست؟ آری ؛ 
وظیفه ی من و دوستانم بیداری خواب رفتگان بود که به وظیفه عمل نمودیم.


حال خوب است دوستان من قدری هم در باره علت رکود حاکم بر نظام پرستاری و دل مشغولی های خود در این سال های اخیر و نیز علت مغفول ماندن جایگاه پرستاری را در بدنه کارشناسی طرح تحول نظام سلامت را توضیح دهند .

نکته ی اخر :
توجه به پیشرفت فردی و حفظ جایگاه و قدرت خوب است و در حد عرف آن طبیعی است و کسی با آن مشکلی ندارد بشرطی که این قدرت مانع انجام وظیفه نگردد نگاهی به عملکرد دیگر نظام های صنفی و شیوه دفاع از حقوق و جایگاه اعضای خود می توانست راهنمای خوبی برای دوستان ما باشد.


سلامت نیوزعلت مغفول ماندن جایگاه پرستاری در بدنه کارشناسی طرح تحول سلامت

تعداد بازدید از این مطلب: 229
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : دو شنبه 31 فروردين 1394
نظرات

 

http://www.salamatnews.com/news/134180/

 

دیدار کمیته پرستاری با مشاور عالی رئیس جمهور/ خواسته پرستاران

 

۱۳۹۳/۱۰/۱۷ - ۱۷:۰۴ - کد خبر: 134180
دیدار کمیته پرستاری با مشاور عالی رئیس جمهور/ خواسته پرستاران

سلامت نیوز: دبیرکل خانه پرستار، به تشریح جزئیات دیدار اعضای کمیته پیگیری مطالبات پرستاری با مشاور عالی رئیس جمهوری پرداخت.

محمد شریفی مقدم در گفتگو با مهر، اظهارداشت: مشکل جامعه پرستاری در دولت جدید این بود که نمی توانست به حلقه اول دولت برسد و حرفهایش را بزند.

وی گفت: اعضای کمیته پیگیری مطالبات پرستاری، در جلسه ای که برای اولین بار با دکتر نجفی مشاور عالی رئیس جمهوری داشتیم، خواسته ها و مطالبات پرستاران را بازگو کردیم.

شریفی مقدم با اشاره به اینکه اعضای شورای مرکزی خانه پرستار در این دیدار ضمن طرح مشکلات جامعه پرستاری، به آسیب شناسی این مشکلات پرداختند، افزود: در این دیدار، دلایل بی توجهی به حرفه پرستاری را که ناشی از ساختار ناکارآمد وزارت بهداشت است، بازگو کردیم.

سخنگوی کمیته پیگیری مطالبات پرستاران به تشریح این ناکارآمدی پرداخت و گفت: در این دیدار گفتیم که سیاست های پزشک سالارانه ای که همواره در دولت های مختلف بر وزارت بهداشت حاکم بوده است، باعث شده تا خروجی وزارتخانه تنها به نفع گروهی خاص باشد و بقیه گروه های درمانی که بیش از 90 درصد افراد تاثیر گذار در نظام سلامت را تشکیل می دهند، هیچ عایدی از این تصمیمات نداشته باشند.

دبیر کل خانه پرستار با اعلام اینکه طرح تحول سلامت نیز توسط همین گروه قلیل در وزارت بهداشت تهیه شده است، افزود: متاسفانه در این طرح نخواسته اند از مشارکت گروه 90 درصدی تیم سلامت استفاده کنند که در راس آنها، پرستاران قرار دارند.

وی با عنوان این مطلب که 80 درصد خدمات سلامت توسط همین گروه 90 درصدی ارائه می شود، ادامه داد: قطعا، طرح تحول سلامت می توانست با مشارکت بقیه گروه های پزشکی و پرستاری، که بیشترین نقش را در نظام سلامت دارند، بهتر اجرا شود.

به گفته شریفی مقدم، طرح تحول سلامت برگرفته از طرح کارانه پزشکان است که طرحی نخ نماست و سالهاست از سیستم نظام سلامت دنیا حذف شده است.

وی در ادامه به جزئیات روند اعتراض ها و انتقادات جامعه پرستاری اشاره کرد و افزود: در ابتدا با نامه نگاری به رئیس جمهور، کمیسیون اصل نود و...، گلایه های خودمان را مطرح کردیم اما به علت بی توجهی وزارت بهداشت، منجر به تجمع پرستاران در مقاطع مختلف گردید.

شریفی مقدم با تاکید بر اینکه جامعه پرستاری به دنبال سهم خواهی و زیاده خواهی از دولت و نظام سلامت نیست، گفت: بحث ما، کاهش اختلاف پرداختی در نظام سلامت است.

سخنگوی کمیته پیگیری مطالبات پرستاران، سپس به صحبت های مشاور عالی رئیس جمهور در این دیدار اشاره کرد و افزود: دکتر نجفی با شنیدن گلایه های ما، قول دادند که آنها را به رئیس جمهور منتقل کنند.

وی در پایان افزود: امیدواریم با طرح مشکلات پرستاری، زودتر موانع بر سر راه خدمت پرستاران برداشته شود.


سلامت نیوزدیدار کمیته پرستاری با مشاور عالی رئیس جمهور/ خواسته پرستاران

تعداد بازدید از این مطلب: 190
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : دو شنبه 31 فروردين 1394
نظرات

گزارش از تجمع 23 آذر مشهد:

 

http://snn.ir/detail/News/374844/148

 

تجمع پرستاران امروز در مقابل ساختمان قریشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضوربیش از 100 پرستار برگزار شد.

  

به گزارش خبرنگار"خبرگزاری دانشجو" از مشهد، تجمع دانشجویان پرستاری در اعتراض به دیده نشدن حق و حقوق آنان در طرح تحول نظام سلامت امروز در مقابل ساختمان قریشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال برگزاری است.

 

این پرستاران با در دست داشتن پلارکاردهایی با مضمون "ما خواستار برقراری عدالت در پرداخت هستیم"، "اگر پرستار نباشد تامین سلامت بیمار بسیار دشوار است"، از مسئولان دانشگاه و وزارت بهداشت و درمان خواسته شده تا وضعیت حقوقی پرستاران را سامان دهند.

 

در این تجمع مهدی امیر جانی، یکی از پرستاران معترض با بیان این نکته که این تجمع همزمان با تجمع صورت گرفته در تهران اجرا می‌شود، تصریح کرد: اعتراض ما به نحوه تعرفه گذاری نامناسب انجام شده در بخش پرستاری است.

 

وی با بیان این نکته که تفاوت فاحشی میان تعرفه حقوقی پرستاران با پزشکان وجود دارد، خاطرنشان کرد: شکاف عمیقی میان تعرفه حقوقی پرستاران و پزشکان وجود دارد و باید عدالت بیان شده در این بخش رعایت و بر اساس وعده داده شده حقوق پرستاران با پزشکان یک به سه شود.

 

پرستار بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) در ادامه با بیان این نکته که حقوق یک پرستار در بهترین حالت خود به دو میلیون و 300 هزار تومان می‌رسد، گفت: حقوق یک پزشک از 10 میلیون در کف آغاز و تا 100 میلیون در ماه می‌رسد که این شکاف عمیقی را در بخش پزشکی ایجاد می‌کند.

 

امیر جانی با بیان این نکته که کار پرستاران با کارمندان مخابرات و شرکت گاز تفاوت دارد، تصریح کرد: برای فردی که تمام عمر خود را باید در خدمت بیمار باشد و به صورت شبانه روز در بیمارستان حضور داشته باشد این رفتار و تفاوت شایسته نیست.

 

پرستار بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) در ادامه با اشاره به مشکلات باز نشستگی گروه پرستاری بیان کرد: متاسفانه قانونی را در بازنشستگی پرستاری کشور ابلاغ کرده‌اند که بر اساس آن سن بازنشستگی پرستاران را 55 سالگی عنوان و این در حالی است که بیان می‌شود سن بازنشستگی پرستاران 25 سالگی است.

 

وی در ادامه با اشاره به سابقه پرستاری خود در بیمارستان امام رضا (ع) گفت: من اکنون مدت 24 سال است که در بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) در حال خدمت می‌باشم و 49 سال سن دارم حال اگر بنا باشد پس از 25 سال بازنشست شوم باید سال بعد بازنشسگی من تائید شود؛ اما بر اساس قانون 55 سالگی ناچارم شش سال دیگر خدمت خود را ادامه دهم.

 

امیر جانی با بیان این نکته که افراد تجمع کننده در این مکان از شهرستان‌های استان و اکثرا پرستاران بخش خصوصی دولتی و دانشجوی پرستاری هستند، افزود: ما در انتظار هستیم مهرابی بهار و دیگر مسئولان برای این مشکلات تصمیمی اتخاذ کنند.

 

پرستاران در بیانیه‌ای ضمن اعتراض به بی‌عدالتی‌های وزارت بهداشت و درمان مراتب همراهی و حمایت خود را از برادران و خواهران همکار در تجمع امروز بیان کرده و اعلام داشتند:

 

1-ما خواستار اجرای بی قیدو شرط قانون تعرفه گذاری پرستاری با تعیین ضریب عملکرد عادلانه در حد عرف جهانی هستیم.

 

2-ما خواستار اجرای عدالت در پرداخت‌ها هستیم به طوری که حداکثر اختلاف پرداخت بین تیم درمان سه برابر باشد.

 

3-ما خواستار توقف فوری واریزی‌های شگفت آور مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت هستیم و معتقدیم اگر این شکاف چند صدبرابری اصلاح نشود آسیب جبران ناپذیری به اقتصاد مردم، بیماران و کارکنان تیم سلامت وارد خواهد کرد و اگر اجرایی شود دیگر آب رفته به جوی باز نخواهد گشت.

 

4-ما هر گونه تهدید، تنبیه و تبعید پرستاران و هر یک از اعضای تیم درمان را که در جهت پیگیری حقوق صنفی باشد محکوم می‌کنیم.

 

5-روز پرستار روز میعاد بعدی ماست ما به دوستان تا روز پرستار مهلت می‌دهیم تا خواسته‌های به حق پرستاران را جامع عمل بپوشانند و این همان فرصت دو ماهه مورد نظر وزارت است. بدیهی است راهکارهای قانونی دیگری نیز می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد از جمله آن عمل به وظایف در حد قانون اگر قرار باشد پروسیجرهای مشترک بین پزشک و پرستار را تنها پزشک بگیرد پس باید خود انجام دهد.

 

6-ما از بیانیه مصوب پایانی تجمع همکارانمان در تهران و شهرستان‌های دیگر حمایت کرده و اتحاد بیشتر جامعه پرستاران ایران را تا حصول به خواسته‌هایمان که چیزی جز اجرای عدالت و رعایت حقوق مردم و کارکنان سلامت نیست را خواستاریم.

 

در آینده نزدیک تفاوت تعرفه حقوقی محسوسی برای پرستاران ایجاد می‌شود

 

در ادامه جواد محمودی، مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار "خبرگزاری دانشجو" با بیان این نکته که این تجمع بر اساس مطالبات مجموعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت گرفته است، گفت: موضوع عنوان شده از سوی این دوستان  در این تجمع چیز تازه ای نیست.

 

وی ادامه داد: این تجمع جهت رفع برخی مشکلات از جمله مشکل حقوقی پرستاران است که وزارت نیز در جریان این مشکلات بوده و این نکته دارای اهمیت است که ما مشکلات همه گروه‌های خود در پیراپزشکی و پزشکی را دنبال می کنیم و به صنف خاصی نمی‌پردازیم.

 

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه با اشاره به اهمیت کار نیروی پرستاری گفت: کادر پرستاری چه از لحاظ تعداد نیرو و چه از لحاظ ارائه خدمات در بالاترین سطوح در بخش پزشکی قرار دارند که باید برای این مشکلات پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.

 

محمودی با بیان این نکته که باید مراقب باشیم در میان این جمعیت افرادی نباشند که در پی سوء استفاده از این تجمع باشند، تصریح کرد: ما همه اعم از مراکز دولتی، خصوصی، تامین اجتماعی  و غیره یک گروه هستیم که تلاش داریم مشکلات کل مجموعه را حل کنیم.

 

وی با بیان این نکته که کمبود نیروی انسانی از مهمترین مشکلات پرستاری در کشور محسوب می شود، خاطرنشان کرد: بر این اساس برنامه داریم در سال آینده نیروی انسانی مورد نیاز خود را تامین کرده و استخدام نیرو داشته باشیم.

 

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به توزیع عادلانه مطالبات در بازار کار نیروی انسانی گفت: دولت و دانشگاه تلاش دارند در کنار هم این مشکلات را حل کند و نباید در این خصوص نگرانی وجود داشته باشد.

 

محمودی با اشاره به این نکته که باید در یک فضای راحت این مشکلات را حل کرده و تجمع امروز نیز بسیار آرام و منطقی پیش رفت، گفت: با توجه به برنامه نظام تحول سلامت مراجعات به بخش‌های بیمارستان‌های دولتی بسیار شدید شده است به نحوی که با هجوم بیمارستانی روبه رو شده ایم.

 

وی ادامه داد: در این شرایط نوبخت اعلام کرد که در سال آینده یک برآورد نیرو انجام خواهیم داد و در یک سال آینده استخدام نیرو در بخش‌های مختلف پزشکی را خواهیم داشت.

 

افزایش استخدام پرستار مرد در سال آینده

 

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه با بیان این نکته که در حال حاضر به صورت اهداف کوتاه مدت تعدادی نیروی دانشجویی را وارد کار کرده‌ایم، افزود: معاونت راهبردی ریاست جمهوری و وزارت بهداشت متعهد شده است استخدامی نیروی انسانی در بیمارستان‌های دولتی را در سال آینده داشته باشد.

 

محمودی با بیان این نکته که به اندازه همین 50 درصدی که نیرو داریم در قسمت‌های مختلف اعم از پرستاری، کاردان  و کارشناس اتاق عمل، هوشبری و کمک پرستار، نیروی انسانی نیازمند است گفت: این نیاز در بخش پرستاری در خصوص نبود پرستاران مرد بیشتر دیده می‌شود.

 

وی با اشاره به سختی کار در شیفت‌های شبانه برای خانم‌ها افزود: بنا داریم در سال آینده بیشترین نیروهای خود در پرستاری را از میان آقایان انتخاب کنیم تا با افزایش نیروی مرد مشکلات پرستاران خانم به دلیل داشتن فرزند و وظایف همسرداری مرتفع شود.

 

با اضافه شدن 2000 نیرو در سال آینده مشکلات حل می‌شود

 

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد نیروهای پزشکی در بخش‌های مختلف را 6000 نفر عنوان و بیان داشت: اگر به این مجموعه که شامل کاردان و کارشناس اتاق عمل، هوشبری و کمک بهیاران را  می‌شود 2000 نفر اضافه شود بسیاری از مشکلات ما حل شدنی است.

 

محمودی متذکر شد: در میان تجمع کنندگانی که امروز در این ساختمان اجتماع کرده اند پرستارانی از بخش خصوصی، تامین اجتماعی، نزاجا و دانشگاه وجود داشتند که باید بر اساس تیپ افرادی که در این تجمع وجود داشتند تصمیم لازم را اتخاذ کنیم.

 

وی با بیان این نکته که همه این افراد از جامعه علوم پزشکی محسوب و برای رفع مشکل عنوان شده از سوی آنان تلاش خواهیم کرد، گفت: در بحث حقوقی که خواسته اصلی تجمع کنندگان بود تا چند ماه آینده تغییر محسوسی را ایجاد خواهیم کرد.

 

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این نکته که هر بیمارستانی به صورت جداگانه در حال برآورد این تفاوت قیمت در بیمارستان تحت پوشش خود به صورت آزمایشی و پایلوت است، خاطرنشان کرد: هدف اصلی ما از تمام تلاش های حفظ جایگاه بیمار و سلامتی او است و باید صبوری را تجمع کنندگان در رفتار خود داشته باشند تا به پاسخ های مناسب برسیم.

 

******

 

http://www.salamatnews.com/news/131175/

 

پرستاران مشهدی خواستار اجرای طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری شدند

 

۱۳۹۳/۰۹/۲۳ - ۱۷:۰۳ - کد خبر: 131175

سلامت نیوز: جمعی از پرستاران مشهدی روز یکشنبه خواهان اجرای طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری و برآورده شدن مطالباتشان در این خصوص شدند.

این پرستاران در قالب گروهی 100 نفره شامل پرستاران شاغل در بیمارستانهای خصوصی و دولتی مشهد این در خواست خود را با حضور در مقابل یکی از ساختمانهای ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کردند.

یکی از این پرستاران به ایرنا گفت: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری سالها پیش توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد اما این قانون تاکنون به مرحله اجرا در نیامده است.

وی که خواست نامش ذکر نشود ادامه داد: اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قالب طرح تحول نظام سلامت و ارائه بسته های خدمتی مختلف رضایت پزشکان را به دنبال داشته اما پرستاران با وجود اینکه متحمل فشارهای زیادی از بابت ارائه خدمات به بیماران بستری در بیمارستانها هستند مورد کم مهری واقع شده اند.

مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این خصوص گفت: پرستاران با حضور خود به عدم اجرای طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری همزمان با طرح تحول نظام سلامت اعتراض داشتند.

جواد محمودی افزود: این در حالی است که هم اکنون اقدامات خوبی از سوی وزارت بهداشت در قالب طرح تحول نظام سلامت با عنوان افزایش کارانه پرستاران پیش بینی شده که ظرف دو و سه ماه آینده اجرایی می شود.

وی گفت: از سوی دیگر اجرای طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری در قالب کتاب ارزشگذاری خدمات پزشکی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اکنون در حال انجام است و در آینده شاهد خبرهای خوبی در این راستا می باشیم.

وی افزود: این تجمع که با حضور پرستاران شاغل در بیمارستانهای دانشگاهی، مراکز درمانی خصوصی و تامین اجتماعی برگزار شد موارد فوق اطلاع رسانی گردید.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان قطب پزشکی در شرق کشور افزون بر 17 هزار پرسنل بهداشتی و درمانی و 15 شبکه بهداشت و درمان، هفت دانشکده و 46 مرکز تحقیقاتی و 23 بیمارستان را زیر پوشش دارد.


سلامت نیوزپرستاران مشهدی خواستار اجرای طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری شدند

تعداد بازدید از این مطلب: 390
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


http://khp.ir
کمیته پیگیری مطالبات پرستاری استان خراسان بدنبال تجمع 23 آذر پرستاران معترض در سراسر کشور از جمله در مشهد و به دنبال دعوت دفتر محترم رییس جمهور برای پیگیری خواسته های معترضین در آن روز تشکیل گردید . در کمیته خراسان نماینده هایی ازبیمارستان های مختلف شهر مشهد و نیزشهرستان های مختلف استان حضور دارند واین کمیته ها محل تصمیم گیر واعلام خواسته های پرستاران در سطح کشور می باشند .


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود