آمار مطالب

کل مطالب : 473
کل نظرات : 9

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 46

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز :
باردید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید سال :
بازدید کلی :

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 473
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : دو شنبه 28 ارديبهشت 1394
نظرات
3141 نفر متقاضی شرکت در انتخابات چهارم نظام پرستاری؛

79درصد داوطلبان انتخابات نظام پرستاری، پرستارند

۱۳۹۴/۰۲/۲۸ - ۱۶:۴۵ - کد خبر: 148373

سلامت نیوز: جانشین رییس ستاد اجرایی مرکزی چهارمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری گفت: 79 درصد از داوطلبین چهارمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، پرستار هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، فریدون خیری با بیان این که تعداد داوطلب ثبت نام شده در چهارمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری در 127 شهرستان واجد شرایط و 52 دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی سراسر کشور 3 هزار و 141 نفر است، گفت: این دوره نسبت به دوره سوم که 2 هزار و 575 داوطلب ثبت نام کرده بودند، 22 درصد رشد داشته است.

به گفته جانشین رییس ستاد اجرایی مرکزی چهارمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از 3 هزار و 141 نفر ثبت نام کننده جهت شرکت در این انتخابات، 49 درصد مرد و 51 درصد زن هستند.

وی با بیان این که در دوره چهارم انتخابات سازمان نظام پرستاری 12 درصد بهیار، 4 درصد تکنسین اتاق عمل، 4 درصد هوشبری، 1 درصد کارشناس فوریت های پزشکی و 79 درصد پرستار شرکت کرده اند، افزود: یک درصد از مجموع 3 هزار و 141 نفر در مقطع دکترا، 5 درصد در مقطع کارشناسی ارشد، 75 درصد مقطع کارشناسی، 7درصد مقطع کاردانی و 12 درصد در مقطع دیپلم هستند.

خیری همچنین تعداد داوطلبین برای انتخابات سازمان نظام پرستاری در هر شهرستان را 18 نفر بیان کرد و گفت: شهرستان های لنجان، شهرری، برداسکن، تربت جام، گرمسار، شاهرود، بیجار و دیوان دره، کوه دشت، تنکابن، اردکان و میبد به حدنصاب 18 نفر نرسیده است.

به گفته وی، تایید صلاحیت داوطلبین توسط هیات مرکزی نظارت در حال انجام است.

 
 
 
 
 
تعداد بازدید از این مطلب: 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : دو شنبه 28 ارديبهشت 1394
نظرات

سياست‌هاي جديد وزارت بهداشت براي آموزش بهيار اعلام شد

۱۳۹۴/۰۲/۲۸ - ۱۵:۳۳ - کد خبر: 148348

سلامت نیوز: دبير هيئت بورد پرستاري وزارت بهداشت با اعلام اينکه تربيت نيروهاي بهياري در کشور ساماندهي مي شود، جزئياتي از سياست هاي جديد آموزشي براي تربيت رده بهياري در کشور را تشريح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، به نقل از سازمان نظام پرستاري، عباس عباس زاده با تشريح سياست هاي جديد آموزشي وزارت بهداشت براي تربيت بهيار در کشور گفت: بحث تربيت بهيار موضوعي نيست که در کشور متوقف شده باشد و هم اکنون دوره هاي آموزشي بهياري در کشور ارائه مي شود اما متاسفانه از ساماندهي مطلوبي برخوردار نيست به گونه‌اي که برخي مراکز تربيت کننده بهيار، وجود دارند که اصلاً مجوزي از وزارت بهداشت ندارند يا مجوزشان بسيار قديمي است و مورد بازبيني قرار نگرفته و بروز نشده است.

وي افزود: در سياستهاي جديد تربيت بهيار تلاش بر اين است که يک ساماندهي نسبت به تربيت بهيار هم از نظر برنامه آموزشي و هم تعداد آموزش نيروها صورت گيرد.

دبير هيئت بورد پرستاري وزارت بهداشت ادامه داد: سوال مهمي که مطرح است اين است که آيا ما در سيستم بهداشت و درمان کشورمان به رده اي پايين تر از کارشناس پرستاري نياز داريم يا خير؟ البته ممکن است در تفکري ايده آلي مطرح شود که ما مي‌خواهيم خدماتمان بسيار عالي و در سطح بسيار بالا باشد و لذا نيازي به رده‌اي تحت عنوان بهيار در کشور نيست.

وي يادآور شد: اما نکته اينجاست که اگر بر اين تفکر ايده آلي مصر باشيم نيازمند يکسري ملزومات هستيم. اول آنکه بايد تعداد پرستارانمان به اندازه کافي و مطلوب باشد و دوم اينکه اين تعهد کاري در پرستاران ما وجود داشته باشد که علاوه بر ارائه خدمات سطح بالا، حاضر به ارائه خدمات اوليه و ابتدايي بيمار نيز باشند که بي شک در هر دو مورد ما دچار مشکل هستيم.

همراهان بيمار هم اکنون خدمات بهياري را به دوش مي‌کشند

عباس زاده ادامه داد: لذا با توجه به تعداد بسيار کم پرستاران با توجه به نياز سيستم بهداشتي و درماني، پرستاران ما ناچار به ارائه خدمات سطح بالاتر هستند و به تبع خدمات سطح پايين بدون متولي باقي مي ماند و اين گونه مي‌شود که همراهان مريض مجبور به ارائه اين خدمات مي‌شوند به طوري که اگر ما همراهي مريض را در بيمارستانها حذف کنيم، بسياري از خدمات که براي بيمار ضروري است و حتي در مواردي حياتي است، از بين مي رود و کسي نيست که آنها را انجام دهد.

وي اضافه کرد: متاسفانه الان وضعيت به گونه‌اي است که اگر بيماري، همراه نداشته باشد به اصطلاح عاميانه کلاهش پس معرکه است و از يکسري خدمات اوليه و ابتدايي محروم مي‌ماند لذا مي‌طلبد که ما در بيمارستانها کادر درماني بيمار را تکميل کنيم و اين به اين معناست که هر کسي سر جاي خود کار کند.

رئيس دانشکده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي گفت: بايد به جايي برسيم که پرستار کار پرستاري کند، بهيار خدمات بهياري ارائه دهد و پزشک نيز طبابت کند و نيازي به مداخله همراهان بيمار براي ارائه خدمات به مريض نباشد و همراهان بيمار فقط نقش ملاقات کننده بيمار را داشته باشند و تمام خدمات توسط بيمارستان به بيماران ارائه شود.

وي در خصوص انتخاب نام بهياري در برنامه جديد آموزشي براي اين رده، گفت: به هر حال بهياري نامي شناخته شده در کشور و سيستم سلامت ما است و در تشکيلات بيمارستاني و سازمان مديريتي اين پستي تعريف شده است و در سياستهاي جديد آموزشي براي تربيت بهيار نيازي نديديم که تغييري در اين زمينه اتفاق بيافتد.

عباس زاده با تأکيد بر اينکه تلاش ما بر اين است که خدمات ارائه شده توسط بهياران نيز همانند پرستاران داراي کيفيت لازم باشد، گفت: متاسفانه در برنامه فعلي تربيت بهيار، فرايند به اين شکل است که از سطح سوم راهنمايي دوره اي 3 ماهه الي دو ساله برگزار مي شود و فرد با اخذ ديپلم بهياري با مهر آموزش و پرورش به بهيار تبديل مي شود اين در حالي است که به نظر مي رسيد در اين چرخه آموزشي اشکالاتي وجود دارد که در فرد آموزش ديده، توانمندي لازم براي ارائه خدمات بهياري را ايجاد نمي کند.

وي افزود: لذا مجموعه اين عوامل باعث شد که دوره بهياري يکساله مورد بررسي و تجديد نظر قرار گرفت و در حال حاضر برنامه اي بروز و آماده در دست است که با کمک معاونت پرستاري وزارت بهداشت و نظرخواهي از اساتيد بورد پرستاري تدوين شده و در مرحله اجرايي است.

مشاور معاون پرستاري در امور سياستگذاري هاي آموزشي و حرفه اي تأکيد کرد: اين برنامه به هيچ عنوان دانشگاهي نيست و مدرک تحصيلي به کسي داده نمي شود و صرفاً به ارائه يک گواهينامه بهياري ختم مي شود که نشان از صلاحيت فرد آموزش ديده براي ارائه خدمات بهياري در بيمارستانها دارد.

وي افزود: لذا دارنده اين گواهينامه مشروط به اينکه در مرکزي مورد تأييد وزارت بهداشت و داراي صلاحيت مورد تأييد معاونت آموزشي وزارت بهداشت آموزش ديده باشد، مي تواند در مراکز درماني به ارائه خدمت بپردازد.

دانشکده هاي پرستاري بر تربيت بهياران نظارت علمي مي‌کنند

عباس زاده ادامه داد: البته معاونت آموزشي وزارت بهداشت مي‌تواند اين وظيفه را به دانشکده هاي پرستاري محول کند و به اين ترتيب دانشکده هاي پرستاري مستقيماً وارد چرخه تربيت نيروي بهيار نمي‌شوند بلکه بر مراکز تربيت کننده اين نيروها به لحاظ علمي نظارت مي‌کنند تا فارغ التحصيلان اين مراکز از استانداردهاي لازم براي کار بهياري برخودار باشند.

وي تصريح کرد: نکته مهم ديگر اينکه، اين دوره ها نيز تا جايي گسترده مي‌شود که فقط رفع نياز کند و به همان اندازه که ما پست در بيمارستانها به عنوان بهيار نياز داريم يا همان ميزاني که در بيمارستانهاي خصوصي نياز به بهيار داريم، اين نيروها توسط مراکز داراي صلاحيت تربيت مي‌شوند و پس از آن ديگر نيازي به تداوم فعاليت اين مراکز نخواهد بود.

به 10 هزار بهيار نيازمنديم

نايب رئيس شوراي عالي نظام پرستاري با استناد به برآوردهاي انجام شده از ميزان نياز به بهيار در کشور گفت: بر اين اساس در سال 94 ما به 10 هزار بهيار در کل کشور نياز داريم که تقريباً يک چهارم نيازي است که به پرستار در کشور وجود دارد.

وي افزود: به عبارتي ما به حدود 40 هزار نفر پرستار جديد نيازمند هستيم که يک تعدادي از آنها هم اکنون در دانشکده هاي پرستاري در حال تحصيل هستند که اميدواريم به زودي فارغ التحصيل شده و وارد چرخه کار شوند و بتوانند بخشي از نيازهاي کشور به نيروي پرستار را پاسخ دهند.

عباس زاده ادامه داد: لذا ما حداکثر به يک چهارم تعداد پرستارانمان به بهيار نياز داريم و نظارت آن نيز بر عهده معاونت پرستاري وزارت بهداشت است و با نظر اين معاونت، نيروهاي بهيار تربيت مي شوند و شرح وظايف، تشکيلات و جايگاه سازماني خاص خودشان را نيز خواهند داشت.

وي يادآور شد: در حقيقت در سياستهاي جديد تربيت بهيار، کاري که شده است اين است که آموزش بهياران را در کشور بهينه و بروز کرده ايم و نظارت ها را افزايش داده ايم تا ان شاء الله پس از اين تربيت بهياران با کيفيتي بهتر و بالاتر از سطح ديپلم انجام گيرد.

توقف فعاليت مدارس بهياري در دستور کار است

دبير هيئت بورد پرستاري وزارت بهداشت ادامه داد: تلاش ما با اعمال برنامه جديد تربيت نيرو در رده بهياري بر اين است که فعاليت مدارس بهياري که از زير ديپلم دانش آموز مي پذيرفتند با رايزني بين وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش متوقف شود و تربيت بهيار محدود به گذراندن دوره هاي يکساله و بروز شود.

وي با اشاره به وجود دوره هاي بهياري در ساير کشورها گفت: به دنبال بررسي هاي انجام گرفته مشخص شده است که بسياري از کشورهاي دنيا از جمله کشورهاي پيشرفته که داراي سطح سلامت مطلوب و خوبي هستند، داراي دوره هاي مشابه بهياري تحت عناوين مختلف اما با کارکردي مشابه هستند.

عباس زاده افزود: ما هم براي اينکه بتوانيم استانداردهاي مراقبت از بيمار را در سطوح مختلف حفظ کنيم طبيعتاً همان طور که به فکر بهبود کيفيت تحصيلات تکميلي و گسترش دوره هاي ارشد و دکتري هستيم بايد به فکر رده هاي پايين تر از کارشناسي نيز باشيم و مسئوليت خود را در اين زمينه نيز ادا کنيم.

وي در خصوص مراکز مجاز به تربيت نيروي بهياري بر اساس سياست هاي آموزشي جديد گفت: معمولاً دوره هايي که منجر به گواهينامه مي شوند، محدوديتي ندارند و هر مرکز و سازماني اعم از خصوصي و دولتي با لحاظ شرايط لازم که در چک ليست هاي برنامه مدون آموزشي در اين باره قيد شده است، مي توانند اقدام به تربيت بهيار کند.

مشاور معاون پرستاري در امور سياست گذاري هاي آموزشي و حرفه اي با اشاره به شرايط مراکز ارائه دهنده دوره هاي آموزشي بهياري گفت: اين مراکز بايد علاوه بر فضاي آموزشي تئوريک امکان ارائه فضاي آموزشي کارآموزي در بخش هاي مختلف بيمارستاني را نيز داشته باشند و با لحاظ اين شرايط مي توانند درخواست خود را جهت راه اندازي اين دوره ها ارائه کرده و پس از بررسي هاي لازم تحت نظارت نهادهاي نظارتي (دانشکده هاي پرستاري) اقدام به تربيت نيروي بهيار کنند.

 

*********

 

تربیت شش ماهه پرستاران،خیانت تاریخی به نظام سلامت

۱۳۹۴/۰۲/۲۸ - ۱۲:۲۸ - کد خبر: 148301
تربیت شش ماهه پرستاران،خیانت تاریخی به نظام سلامت

سلامت نیوز:محمود عمیدی ،پرستار طی یادداشتی اختصاصی به سلامت نیوز، ضمن اظهار نگرانی از افزایش چند برابری ظرفیت دانشکده های پرستاری خاطرنشان کرد :در حال حاضر به ازای هر25 دانشجو یک عضو هیات علمی داریم و با افزایش ظرفیت به دوبرابر این رقم به 50دانشجو به یک استاد می رسد ، از امکانات حرفی نمی زنم چون کسی اعتقاد ندارد که دانشجویان پرستاری هم به امکانات نیاز دارند و امکانات فعلی در حد صفر است و صفر را هر چند برابر کنی باز جواب صفر است و این را دانشجویان پرستاری به خوبی درک می کنند.

به گزارش سلامت نیوز متن کامل این یادداشت در زیر می آید:
گویا هنوز برخی خواب زده متوجه بیداری پرستاران نشده اند و اینکه اطلاع رسانی در پرستاری بر خلاف خواست سالیان متمادی ایشان که تلاش در بی اطلاعی و ناآگاهی پرستاران داشتند امروزه اطلاع رسانی به روز انجام می شود و همه در یک روز و یک ساعت از مقاصد افراد مطلع می شوند. اینکه در سالهای گذشته اغلب مدارس بهیاری تعطیل شد در روند پیشرفت علم و بالا رفتن سطح نیازهای مراجعان به مراکز درمانی و ..... بود و اتفاقا اقدامی درست بود.

تصمیمات شتابزده و بدون تفکر به بدنه اجتماعی، سیاسی و مهمتر از همه به سلامت جامعه در حوزه نظام سلامت آسیب می زند. در ماههای اخیر شاهد موارد بسیاری از این نوع تصمیمات بودیم و متاسفانه هنوز هم هستیم.

اعلام افزایش حقوق پرستاران خلاف واقع از رسانه ملی، که بارها و بارها تکرار شد و کلیدش یک سال پیش خورد،وعده های دروغین توسط معاونین و شخص وزیر به پرستاران ، افزایش یک باره درآمد کسانی که چند ده میلیون دریافتی داشتند، نخبه انگاری و تافته جدا بافته اعلام کردن خود که البته غرور و کبر در آن نمایان است، مقایسه مشاغل مختلف با پرستاری مانند مهمانداری و آتش نشانی و ... که همه از نظر ما مشاغل بسیار مهمی هستند، اقدامات عجولانه و برنامه ریزی یک طرح بسیار پیچیده به جای اجرای قانون تعرفه گذاری به نام مبتنی بر عملکرد، عدم پیگیری اجرای قوانین حوزه سلامت بویژه قوانین حوزه پرستاری مانند بهره وری و تعرفه گذاری که اولی سال هشتاد و هشت و دومی سال هشتادو شش توسط نمایندگان محترم مجلس تصویب شده اند، و این اواخر تلاش در احیای طرحی که حدود بیست و پنج سال پیش توسط وزارت دکتر فاضل مبنی بر هیات امنایی کردن بیمارستانهای دولتی (یعنی سپردن مراکز دولتی به پزشکان ) و تربیت پرستاران 6 ماه دوره دیده توسط خود مراکز ، همه و همه دست به دست هم داده است تا بزرگترین صنف نظام سلامت که نقش عمده ای در ارائه ی خدمات پیشگیری ، درمان و بازتوانی مردم نجیب ایران دارند به سمت نارضایتی هدایت شوند و چون گوش شنوایی علیرغم تمام نامه نگاری ها نیافتند مجبور به گذر مرحله به مرحله از اعتراضی قانونی به اعتراضی دیگر شدند.

اما اینجا بحث ما بحث انحصار طلبی برخی از افراد جامعه نظام سلامت است، اینکه این افراد از رانتهای مختلف و از جمله رانت اطلاعاتی استفاده می برند واضح است . اینکه این دوستان از طریق ارتباطات ویژه شرکتی را که در بین پرستاران بدنام بوده با تغییر نام و با شاخص کردن توسط نفوذ و اعتبار نظام پرستاری بین افراد مامور ثبت نام و آموزش بهیاران می کنند آخرین مورد آن است.

طرح تربیت پرستارانِ شش ماهه ،حدود 25 سال پیش مطرح شد و در آن زمان بنده دانشجو بودم و چقدر جنگیدیم تا وزارت بهداشت از این خیانت تاریخی به نظام سلامت مردم که به اشتباه تجارت خانه بیماری محور انگاشته شده است چشم بپوشد.

البته هیچ کس انتظار چنین تحرک و آگاهی را از پرستاران نداشت. چرا که پرستاران در سالهای متمادی در دانشکده ها و محل کار طوری بار آمده اند که گمان کنند فقط باید سرشان پایین باشد و هر کاری گفته شد انجام دهند.

وقتی به وضعیت آموزش دانشجویان پرستاری در مراکز درمانی می پردازیم و با دانشجویان پزشکی و یا حتی سایر رشته ها مانند بینایی سنجی و ... مقایسه می کنیم میبینیم که دانشجویان پرستاری برای برگزاری کنفرانسهایشان هم مشکل دارند چه برسد به محل استراحت و پاویون و ....

مثلا هر گاه خواست قانونی مصوب هر کجا را اجرا کند و تازه هر طور که خواست اجرا کند. ما که کلا با طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد به دلیل اینکه اختلاف پرداختها را افزایش میدهد و ضمنا جایگزین قانون مصوب مجلس می شود مخالفیم ولی همین طرح بی اساس باعث اعمال سلیقه های مختلف بر ساعت کار پرستاران شده و مدیران پرستاری تحت نفوذ بالادستیها ساعت کار را تا 192 ساعت اعلام کرده اند که با قانون بهره وری و قانون کار مغایرت دارد. اما چه کسی به این مغایرتها رسیدگی می کند؟ شکایت را باید پیش متشاکی ببریم؟

گذشته از این حرفهاو اقدامات ناصواب که قطعا سلامت و جان مردم را هدف قرار داده ، احیای بهیاری خود درد بزرگی است که بحثش بماند جایی دیگر ولی از همین امروز ثبت نام آموزش دوره بهیاری را به شرکتی سپرده اند که مدیر عامل امروزش شخصی است که قایم مقام رئیس سازمان نظام پرستاری است و البته این روابط سالها بر این گستره سیطره داشته است.

کشف روابط بین این مسایل و حل نحوه استفاده و برخورداری از رانتها نبوغ نمی خواهد و با اندکی دو دوتا کردن همه چیز آشکار است و شاید بتواند موضوع مورد رسیدگی سازمان بازرسی کل کشور باشد اما موضوع مهم و اهم این است که از کجا به کجا رسیده ایم ؟

تصمیم بسیار غلط دیگر افزایش چند برابری ظرفیت دانشکده های پرستاری است ، چرا که بر اساس اعلام خود نظام پرستاری از زبان استاد دانشگاه علوم پزشکی همدان در حال حاضر به ازای هر25 دانشجو یک عضو عیات علمی داریم و با افزایش ظرفیت به دوبرابر این رقم به 50دانشجو به یک استاد می رسد ، از امکانات حرفی نمی زنم چون کسی اعتقاد ندارد که دانشجویان پرستاری هم به امکانات نیاز دارند و امکانات فعلی در حد صفر است و صفر را هر چند برابر کنی باز جواب صفر است و این را دانشجویان پرستاری به خوبی درک می کنند.

حرف آخر این است که جایگاه کسانی که خود را نخبگان و دانشمندان پرستاری می دانند در این حرکتها کجاست؟افرادی که این اواخر تبدیل به سربازان وزارت بهداشت شده اند و از بزرگان پرستاری از نظر مدرک و جایگاه منصبی به حساب می آیند چه برداشتی از این انحصار طلبی ها دارند؟

آیا به ایشان هم سهمی می رسد؟ یا قرار است چه اتفاقی برایشان بیافتد؟آیا این افراد ارعاب شده اند؟ نقش بورد پرستاری چیست؟ واقعا توجیه این کارها را چگونه مقابل آینه برای خودشان بیان می کنند؟

جناب دکترهای پرستاری (همه را نام می برم که دلخوری نشود)! بزرگواران بزرگ! جایگاه شما کجای این معادله قرار دارد؟ راستی نظر شما در این باره چیست؟

واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می کنند                                     چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند

پرسشی دارم ز دانشمند مجلس باز پرس                                         توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر می کنند؟

 

تعداد بازدید از این مطلب: 221
موضوعات مرتبط: خبر های مهم پرستاری , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : سه شنبه 22 ارديبهشت 1394
نظرات
مدیریت خدمات درمان را به کسانی واگذار کنید که سود حاصل از درآمد بیمارستان در نوع تخصص آنان نقشی ندارد:

۱۳۹۴/۰۲/۲۱ - ۱۱:۵۹ - کد خبر: 147491

چرا مناصب مدیریتی توسط متخصصین اشغال میشود؟

سلامت نیوز:

مهدی امیرجانی مروی با بیان اینکه : «در تمام دنیا مدیریت های بیمارستانی توسط متخصصان این رشته اداره می شود ، و چون سود حاصل از درآمد بیمارستان در نوع تخصص آنان نقشی ندارد ، همه کارها به با اصول مدیریت و بروال قانونی و منطقی انجام می شود ، چرا که در آن جوامع عدالت و توزیع درآمد در بخش درمان نیز مانند سایر بخش های آن کشور ها دارای شکل منطقی است .» تاکید کرد :« تمام حرف ما پرستاران نیز همین بود که وقتی رشته ای بنام رشته ی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در دانشگاه وجود دارد ، چرا باید مناصب اینها توسط متخصین اشغال شود ؟»

به گزارش سلامت نیوز متن کامل گزارش مهدی امیرجانی مروی ، پرستار بخش سوختگی بیمارستان امام رضا ( ع ) مشهد را در زیر میخوانید : خوب است بعد از مدت ها اعتراض و انتقاد جامعه پرستاری ازعملکرد پزشک محور وزارت که گویا کسی که تخصص و فوق تخصص در رشته ای از رشته‌های پزشکی گرفت و به قول مشهور "نخبه "شد دیگر دروازه های علم و آگاهی و تخصص های دیگر چون مدیریت بیمارستان و دانشگاه و وزارت و همه زمینه‌ها من لدن " خدادادی " کسب علم کرده ، به نحوی که درهر زمینه ای قدم پیش بگذارد علامه دهر موضوع خواهد بود.

البته ناگفته نماند که پیامدهای اینچنین نگاهی امروز به طور واضح و شفاف بروز کرده ، به نحوی که از برکات این نحوه تفکراست که نخبگانی پرورش یافته اند که اعلام می کنند همه ی تلاش تیم درمان محصول نوع تخصص های افسانه ای آنان است ، و همه و همه ی تیم درمان در خدمت این گروه برجسته و وام دار علم و دانش آنان هستند و آنچه مرحمتی از سرریزه های خوان سفره ی آنان به تیم درمان می رسد ، همه بخشش هایی محتاج تشکر و قدردانی است ، که البته بشکل های مختلفی در برخوردهای ارباب رعیتی نمود و بروز می یابد ، به طوری که یک پزشک به خانم پرستار جوان آنچه ناگفتنی است می گوید ، و در برخورد اخیر در شبکه بهداشت دشت آزادگان برکات این نحوه از مدیریت ها بیشتر جلوه و نمود می یابد و منجر به استعفای وسیع مدیران پرستاری آنجا می شود. 
آنچه موجب تعجب است سکوت نظام صنفی پرستاری در این زمینه است که جای سوال دارد.

اما اتحاد و آگاهی و یکصدایی پرستاری این سکوت را خواهد شکست .

این واقعیت قابل انکار نیست که بدنه ی وزارت بهداشت و درمان را پرستاران تشکیل می دهند ، و باید وزارت جایگاه و حقوق پرستاران را ببیند ، و با بستن چشم ، و خود دیدن ، این جمع کثیر که در هرگوشه ی این وزارت حضور دارند نادیده نمی شوند. 
اما،سخن اخیر وزیر محترم در تریبون صدا و سیما و برنامه بیست و سی 19 اردیبهشت شنیدنی است که می گفت: "امروز بسیاری از روسای بیمارستان ها از اساتید برجسته هستند ،رییس دانشگاهی که امروز باید در مرزدانش تلاش بکند و فکر بکند و طراحی بکند ، همزمان باید برای امور اجرایی اعم از ساخت بیمارستان اورژانس و خانه بهداشت و حضور پرستار و ماما و این ها برنامه ریزی کند " 
این بیان جناب وزیر بسیار مانند بیان قبل ایشان در مورد پدیده شوم زیر میزی بود ، که البته تدبیر وزیر در مورد مشکل فوق چندان هم راهگشا نبود ، و نیز بیانات جناب فاضل رییس جامعه جراحان ایران که فرموده بود:
 
 جراحان ایران زیر خط فقر زندگی می کنند. 
 
همچنین است پاسخ جالب توجه رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در روزنامه ی کیهان به این مطلب بود که لینک خبر ان در بالا ذکر شد ، بیان گر صدق این گفتار است. 
اما،اصل کلام جناب فاضل این بود که گویا خط فقرها هم با یکدیگر ، و بسته به جایگاه اجتماعی ، و سطح علم ، و البته نوع تخصص و نخبگی افراد تفاوت می کند و تعریف خاص خود را دارد ، یک وقت برای یک کارگر ساده خط فقر را تعریف می کنند ، می گوید زیر یک میلیون تومان ، بیشتر یا کمتر ، زیر خط فقر است و هرسال تعریف می شود و این صحیح است .

 اما یک وقت برای یک جراح متخصص نخبه ، با جایگاه اجتماعی و علمی ، خط فقر را تعریف می کنند که البته این نوع تعریف خط فقر هم نیازمند نوعی تخصص است .که ابتدا نیاز های این قشر جامعه فرهیخته را بسنجند و کف و سقف این نیاز را تعریف کنند ، و بعد اگر بااین حساب جراح محترمی در این دامنه از رفاه نبود ، طبیعی است که رییس محترم آن جامعه ی صنفی ، از خط فقر و مشکلات این دوستان بگوید .

البته در این باب سخن بسیار است ، و با این تعریف جناب فاضل ، ما به تعداد افراد و اصناف باید خط فقر تعریف کنیم ،که این مهم نیز قطعا نیازمند یک رشته دانشگاهی خاص ، در خط فقر شناسی می باشد .

اما نکته ای را که جناب وزیر در باب مدیریت های این همکاران نخبه ی خود بیان نفرمودن این است که این دوستان به علت عدم آشنایی به علم مدیریت و تخصص لازم آن ، بعضا ،کارهای مدیریتی خود را دوباره و سه باره اجرا و تکرار می کنند ، که از این رهگذر است که مدیریت های این عزیزان دستخوش بازنگری ها و یا تغییر سلیقه ها و ذایقه های مدیران بعدی می شود و البته این امری معمول است و اختصاص به این وزارت ندارد. 
علی ای حال ؛ تمام حرف ما پرستاران نیز همین بود که وقتی رشته ای بنام رشته ی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در دانشگاه وجود دارد ، و فارغ التحصیلان این رشته بنا به اظهار کارشناسان این رشته :

" قابلیت سازماندهی خدمات پزشکی و بهداشتی کشور و نیز کنترل و کاهش هزینه های بالای بهداشت و درمان را دارد ولی متأسفانه به این رشته بهایی داده نمی شود."
به برکت مواردی که وزیر نیز برشمردند و ذکرشد ؛
" فارغ‌التحصیلان متخصص " این رشته به علت اشغال پست ها و جایگاه آنان در سراسر این وزارت بطور گسترده و فراگیر بحدی که از حد آمار خارج است ، توسط این متخصصان پزشک ، بیکار هستند ، و چون این کارشناسان در واقع رقیبان مدیریت ی این پزشکان می باشند ، طبیعی است که به علت وجود نفوذ و قدرت و لابی های متعدد و گسترده یک رشته دانشگاهی با همه محتویات درسی و اساتید و فارغ التحصیلان تماما، مورد بی مهری ، فراموشی و خاموشی قرار گیرند و مشکلاتی اینچنینی داشته باشند که خوب است در این لینک مطالعه شود:

http://www.modir.ir/News/1781.aspx

 دوستان به علت عدم آشنایی به علم مدیریت و تخصص لازم آن ، بعضا ،کارهای مدیریتی خود را دوباره و سه باره اجرا و تکرار می کنند ، که از این رهگذر است که مدیریت های این عزیزان دستخوش بازنگری ها و یا تغییر سلیقه ها و ذایقه های مدیران بعدی می شود و البته این امری معمول است و اختصاص به این وزارت ندارد.

در تمام دنیا مدیریت های بیمارستانی توسط متخصصان این رشته اداره می شود ، و چون سود حاصل از درآمد بیمارستان در نوع تخصص آنان نقشی ندارد ، همه کارها به با اصول مدیریت و بروال قانونی و منطقی انجام می شود ، چرا که در آن جوامع عدالت و توزیع درآمد در بخش درمان نیز مانند سایر بخش های آن کشور ها دارای شکل منطقی است .

 لذا طبیعی است در آنجا از اعتراضات صنفی پرستاران خبری نباشد ، و اختلاف دریافتی در بین اعضای تیم درمان منطقی باشد.

در آنجا یک پرستار به علت ویژگی های خاص شغلی خود ؛

چون درکار بالین ، و ارتباط بابیمار و جان انسان ها،

و خطرات و آسیب های شغلی پرستاری چون HIV ,HBS ,HCV

و نیز شیفت های نامتعارف و مداوم شبانه و یا روزانه ،که البته در ایران به هم چسبیده و به شکل شبانه روزی است

،همچنین مشکلات روحی و روانی ارتباط مداوم با انسان بیمار ،

و موارد دیگر که نیازمند مقوله ای جداست، جایگاه اجتماعی و انسانی یک پرستار بسیار بالا باشد ، و جامعه قدر دان انسان هایی که تمام عمر خود را وقف درمان درد هم نوعان خود می کنند می باشد.

بر همین اساس پرستاران بالاترین امکانات رفاهی و امنیت شغلی را دارند و چون پرستاران ایران روزمزد و شرکتی نباشند. 
در آنجا تیم درمان همه در کنار هم در درمان بیمار نقش خود را ایفا می کنند ، و این شائبه هایی که در مورد درآمد پزشکان محترم در اینجا وجود دارد ، در آنجا وجود ندارد .


درآمد ها همه شفاف و قانونی ، و مالیات و قوانین قوی ، با نظارت کافی ، مانع جمع قدرت و ثروت می شود . و این از اصول اولیه علم مدیریت است .
از نظر علم مدیریت این گونه احتمالات نباید نادیده گرفت شود ، و نباید همه چیز را حمل به خیر و مسامحه نمود .


سلامت نیوزچرا مناصب مدیریتی توسط متخصصین اشغال میشود؟

تعداد بازدید از این مطلب: 159
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : دو شنبه 21 ارديبهشت 1394
نظرات

وزیر بهداشت برای اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به مجلس توضیح داد

۱۳۹۴/۰۲/۲۱ - ۱۳:۱۳ - کد خبر: 147475
وزیر بهداشت برای اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به مجلس توضیح داد

سلامت نیوز: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: وزیر بهداشت در جلسه‌ای که مهمان کمیسیون بهداشت بود اعلام کرد تعرفه ۲۵۰ خدمت پرستاری در بخش خصوصی ابلاغ شده است.

حسینعلی شهریاری در گفت و گو با فارس افزود: هفته گذشته وزیر بهداشت برای توضیح درباره اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری مهمان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بود و در این جلسه که مسئولان سازمان نظام پرستاری هم بودند، اعلام کرد که تعرفه ۲۵۰ خدمت پرستاری را برای بخش خصوصی ابلاغ کرده است. این سخنی بود که وزیر بهداشت اعلام کرد که باید چک کنیم.

وی گفت: در مورد اجرای تعرفه‌های پرستاری در بخش دولتی نیز همان طور که وزیر بهداشت اعلام کرد، باید ابتدا در شورای عالی بیمه مصوب شود چون تصمیم گیری نهایی در این مورد این شوراست و بعد هم باید برود در دولت مصوب شود البته ما هم از وزیر بهداشت خواهش کردیم که زودتر تکلیف این قانون را روشن کنند و پیشنهادشان را برای بخش دولتی به شورای عالی بیمه ببرند.


رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: بالاخره ممکن است ۲ هزار خدمت برای تعرفه گذاری مطرح باشد اما اینکه چه تعداد آنها باید تعرفه‌گذاری شود و چقدر آن معقول است بستگی به نظر وزارت بهداشت دارد باید ببرند در دولت و تکلیف را روشن کنند.


وی ادامه داد:‌ ابلاغ تعرفه های پرستاری برای بخش خصوصی شاید نیازی به تصویب شورای عالی بیمه نداشته باشد ولی برای بخش دولتی ضرورت دارد چون بیمه‌ها باید پول آن را پرداخت کنند به همین علت وزیر بهداشت به کمیسیون بهداشت گزارش داد که تعرفه ۲۵۰ خدمت را برای بخش خصوصی ابلاغ کرده است.


شهریاری گفت: در این مورد که گفته می‌شود برای اجرای این تعرفه‌ها در بخش دولتی مجلس باید بودجه تصویب کند باید گفت که مجلس نمی‌تواند بودجه بدهد و نمی‌توانیم در مجلس طرحی را تصویب کنیم که برای دولت بار مالی دارد.


وی افزود: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مصوب مجلس هفتم است و دولت باید آن را اجرا کند و برای اجرای آن باید بودجه مورد نیاز در لایحه بودجه سنواتی به مجلس بیاورد اما تا حالا دولت برای تأمین بار مالی این قانون پیشنهادی به مجلس نیاورده است.

تعداد بازدید از این مطلب: 146
موضوعات مرتبط: خبر های مهم پرستاری , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : دو شنبه 21 ارديبهشت 1394
نظرات

آقای وزیر‬،نقد درست و حسابی گوش شنوا میخواهد

 
 ۳۹۴/۰۲/۲۰ - ۱۱:۵۲ - کد خبر: 147248
آقای وزیر‬،نقد درست و حسابی گوش شنوا میخواهد

سلامت نیوز:زهرا سادات خوشحالی :وزیر بهداشت در حالی از نبود نقد درست و حسابی در حوزه سلامت انتقاد کرد که چندی پیش منتقدین را بیمار و تنگ نظر خوانده بود.
به گزارش سلامت نیوز، هنوز زمان زیادی از بیمار خواندن منتقدین توسط وزیر بهداشت نگذشته که وی از نبود نقد درست و حسابی در حوزه سلامت انتقاد میکند و میگوید : باید فرصتی را ایجاد کنیم تا افراد منتقد در زمان مسئولیت ما به نقد بپردازند، انتقاد در زمان تصدی بهتر از زمانی است که مسئولیت خود را ترک کرده ایم.

وزیر بهداشت که چندی پیش در مطلبی که در وبسایت شخصی خود منتشر کرده بود منتقدان طرح تحول سلامت را "قلیل " و "بیمار" و "تنگ نظر " خواند امروز در کمال تعجب از نبود انتقادات در سیستم خود شکایت دارد.

این در حالیست که سخنان وزير بهداشت در روز جهاني ماما هم اعتراض جامعه پرستاري را برانگيخت. پرستارانی که از سوی وزیر بهداشت متهم به زورگویی و تندرو ی شدند هم منتقدینی به عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری هستند که بعد از گذشت سالها هنوز به مرحله اجرا در نیامده اما نه تنها به اعتراضاتشان گوش شنوایی نیست بلکه مکررا متهم به سیاسی کاری هم میشوند.

وی همچنین با تمام قوا برای عدم پخش سریال در حاشیه به کارگردانی مهران مدیری تلاش کرد.تلاشی که هر چند دیر اما بالاخره به ثمر نشست و پخش این سریال متوقف شد.سریالی که با دید انتقادی سعی در نمایش طنزگونه اتفاقات در بخش بهداشت و درمان داشت.نامه نگاری هایی که با مسئولین صدا و سیما انجام گرفت خود گواه بر این مدعاست.

انتقادات وزیر به منتقدین برای عدم وجود نقد درست و حسابی در حالی صورت میگیرد که وزارت بهداشت از سلامت نیوز به عنوان قدیمی ترین پایگاه خبری ِ منتقد سیستم بهداشت و درمان برای حضور در همایشها و نشستها و حتی همایش نقد عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت هیچ گونه دعوتی صورت نگرفته و افراد در روابط عمومی این وزارتخانه سعی دارند که از حضور خبرنگاران سلامت نیوز در نشست های خود جلوگیری کنند و علاوه بر این به درخواستهای مصاحبه این خبرنگاران هم پاسخی داده نمیشود.
وزیر بهداشت که خود را حامی و علاقه مند به نقد و منتقد میداند باید نیم نگاهی هم به رویکردها و واکنشهای خود طی اتفاقات مختلف و هم به مجموعه تحت امر خود بیندازد تا شاید برخی واقعیات برایش نمایان شود. اینکه منتقدین حرفهای مورد علاقه سیستم وزارت بهداشت را بزنند که دیگر نقد نیست! شاید بهتر باشد ایشان نقد را برای رسانه ها و منتقدین به روشنی تعریف کند.

تعداد بازدید از این مطلب: 139
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : چهار شنبه 16 ارديبهشت 1394
نظرات
وزیر بهداشت:قبول دارم حقوق پرستاران منصفانه نیست

تا پول ندهند، تعرفه‌های پرستاری اجرا نمی‌شود

۱۳۹۴/۰۲/۱۵ - ۱۷:۰۲ - کد خبر: 146784
تا پول ندهند، تعرفه‌های پرستاری اجرا نمی‌شود

سلامت نیوز: وزیر بهداشت گفت:‌ قبول دارم حقوق پرستاران منصفانه نیست، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را تا مجلس پول ندهد، نمی‌توانیم اجرا کنیم. کمبود پرستار را می‌خواستیم با جذب ۱۶ هزار پرستار شرکتی جبران کنیم اما استقبال نکردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سیدحسن هاشمی در نشست خبری در حاشیه برگزاری مراسم ملی نقد دولت یازدهم در حوزه سلامت گفت: رسانه‌ باید به طرح تحول سلامت کمک کنند چون نوپا است و باید مشکلات مردم در این حوزه کاهش یابد و امیدواریم حمایت مجلس از این طرح ادامه یابد و شاهد این باشیم با تقویت بیمه‌ها و تأمین منابع پایدار بتوانیم سایر حلقه‌های این زنجیره را در بخش بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش به مرحله اجرا درآوریم.

وی در مورد اینکه به درمان بیش از بهداشت توجه می‌شود، افزود: بارها گفته‌ام اگر یک ریال اعتبار یا یک پرسنل بهداشت در جای دیگری به کار گرفته شود شرعاً اشکال دارد. بالاخره این مهاجرت از بخش بهداشت به درمان وجود داشته ولی این طور نیست که در سال گذشته به بهداشت توجه‌مان کم بوده باشد البته اعتبارات بهداشت را به تدریج دریافت کردیم و مشکلات مردم در حوزه درمان آن قدر سنگین بود که پرداختن به آن را آغاز کردیم.

هاشمی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در رابطه با انتقادهای وارده به گام سوم طرح تحول سلامت و افزایش تعرفه‌های درمانی گفت: گام سوم از قدم‌های مهمی بود که مراقبت‌ از جامعه پزشکی و مردم را در پی داشت روی این بسته هیچ تبلیغی نکردیم اما وقت زیادی را گرفته و دریافت‌های خارج از مصوبه قانونی وجود داشت و آن طور که دولت هدف‌گذاری کرده بود میسر نمی‌شد مگر اینکه تعرفه‌ها واقعی شود.

وزیر بهداشت گفت:‌ در این مسیر حرکت کرده‌ایم البته 3 تا 5 سال زمان لازم است تا برنامه‌هایمان به خوبی پیش برود باید جامعه پزشکی همراهی کنند و دولت هم بی‌توجه نباشد و مانند گذشته که تعرفه‌ها را سرکوب می‌کرد رفتار نکند.

وی گفت: هم‌اکنون دریافت تعرفه غیر مصوب در شهرستان‌ها وجود ندارد و در تهران در حال کنترل است و امسال با نظام پزشکی برنامه داریم تا آن را کنترل کنیم اما اگر واقع‌بین نباشیم شدنی نیست.

هاشمی افزود: برخی‌ها بی‌انصافی کردند و تمام خدمات ما را به نوعی خواستند قلمداد کنند که برای حمایت از صنف بوده و خواسته‌ایم پول را به عده‌ای خاص بدهیم و هزینه دولت را افزایش داده‌ایم در حالی که این گونه نبوده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: برای پزشکان عمومی و مناطق محروم حقوق‌شان را از یک میلیون و 400 به 5 میلیون و 700 تومان رسانده‌ایم و برای پزشکان مناطق مرزی پرداخت 12 میلیونی هم داریم با این وجود فقط توانسته‌ایم 2 هزار پزشک را جذب کنیم.

وی افزود: بیمه‌ها، دولت و مجلس چشم‌شان را برای دریافت غیرقانونی روی هم گذاشتند و مردم بیش از بیمه‌ها پرداختند. مثلاً در مورد عمل لوزه قبلاً حدود 18 هزار تومان به جراح می‌دادند که 3برابر شد اما در تلویزیون گفتند 300 برابر؛ یا برای زایمان طبیعی 29 هزار به پزشک می‌دادند که به 100 هزار تومان رسید که گفتند دریافت‌‌ها را 360 برابر کردند.

وزیر بهداشت گفت: طوری این اخبار منعکس شد که منصفانه نبود و باید خوشحالی مردم را ببینیم که خدمات خوبی می‌گیرند به طور کلی هزار میلیارد تومان برای گام سوم هزینه کردیم تا 10 هزار میلیارد تومان مردم هزینه نکنند.

* یکسان‌سازی بیمه‌های پایه به معنی بازگشت بیمه به وزارت بهداشت نیست

هاشمی همچنین گفت: باید یک بیمه به عنوان پایه وجود داشته باشد و سیاست‌گذاری آن با محوریت وزارت بهداشت باشد. این در حالی است که پاشنه آشیل طرح تحول سلامت بیمه‌ها و رفتارها آنها هستند.

وی افزود: باید آنچه در سیاست‌های ابلاغی رهبر در رابطه با بیمه‌ها آمده اجرا شود و وزارت بهداشت در توزیع منابع محوریت باشد. بنابراین یکسان‌سازی پایه بیمه به معنی بازگشت بیمه‌ها به وزارت بهداشت نیست وزارت بهداشت در مورد هزینه کردن اعتبارات مسئول باشد و دفترچه‌های بیمه توانمندتر شوند.

* بیشترین مشکل در خود ما پزشکان است

وزیر بهداشت در پاسخ به این سؤال که منتقدان اصلی طرح تحول سلامت جامعه پزشکی است، گفت:‌ پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان خوشحالند چون می‌بینند که مردم خوشحالند بنابراین همه باید همراه باشند اما انتظار تحسین از همه را نباید داشته باشیم.

وی گفت: بیشترین مشکل در خودمان است ادعاهایی می‌شود که صحت ندارد و حرف‌های تریبون‌پسندی زده می‌شود که با هر انگیزه‌ای که باشد نتیجه‌اش به نفع مردم نیست.

* ضریب اشغال تخت 90 درصدی شده است

هاشمی همچنین در مورد کمبود نیرو و تجهیزات ادامه داد: با کمبود نیروی زیادی مواجه‌ایم دولت و مجلس اجازه استخدام نداده است حتی در یک بیمارستان در فارس ضریب اشغال از 45 به 90 درصد افزایش یافته است و کمبودها بیشتر آشکار می‌شود.

وی گفت: برنامه امسال خرید خدمت شرکتی است تا در قالب پرستار و نیروی خدماتی بتوانیم استخدام انجام دهیم.

هاشمی گفت: مراکزی وجود دارد که به ازای 14 تخت یک پرستار بیشتر نیست در حالی که باید 3 تا 4 نفر باشند یکسال منتظر شدیم که مجوز بگیریم در قالب شرکتی مجوز 16 هزار پرستار را دادند اما به دلیل رفتارهای ناپسند برخی شرکت‌ها فقط 4 هزار نفر جذب شد.

وزیر بهداشت افزود: بنابراین در قالب شرکت هیأت امنای ارزی وزارت بهداشت که ثبت شده کمبود نیرو را رفع خواهیم کرد همچنین 10 هزار نیروی بهیار آموزش لازم را دریافت کرده است.

* اجرای تعرفه‌های پرستاری منوط به تأمین پول است

وی همچنین گفت:‌ برای خدمات پرستاری و تعرفه‌گذاری آنها که حدود 200 نوع پوشش جدید می‌شود به شورای عالی بیمه برده شده که در بخش دولتی خواهد بود اما حتماً باید پول باشد تا اجرا شود.

هاشمی افزود: 2 هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد که علی‌رغم سیاسی‌کاری‌هایی که به نفع پرستاران نیست تا پولش تأمین نشود اجرا شدنی نیست.

وزیر بهداشت گفت:‌ تحقق قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه کمتر از 30 درصد بوده است وقتی برنامه‌ای نوشته می‌شود باید پولش را هم داد ما قبول داریم که دریافت پرستاران منصفانه نیست.

* کارانه پرستاران از اول مهر 3 برابر افزایش می‌یابد

وی افزود: با این وجود پرداخت معوقه پرستاران را به‌روز کردیم در حالی که 5 هزار و 500 میلیارد تومان بدهی داشتیم و 70 درصد کارانه آنها را از اول مهر افزایش دادیم.

هاشمی گفت: می‌دانیم که باز طلبکار هستند و به آنها حق می‌دهیم و از اول مهرماه نیز کارانه‌های آنها 3 برابر افزایش می‌یابد اما این پول‌ها که 28 درصد از درآمد پزشکان می‌شود به عنوان کارانه بین این گروه‌ها توزیع خواهد شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: برای پرسنل ما خیلی کوتاهی شده و به دنبال آن هستیم که نسبت دریافتی بین گروه‌های غیر پزشک و پزشکان که اکنون 5 تا 6 برابر است را کاهش دهیم.

* نقد وزیر بهداشت از عملکرد خود

وی بیان داشت: اگر قبل از آغاز به کار آمادگی و شناختم به اندازه امروز بود کار را بهتر می‌توانستیم آغاز کنیم و بهتر می‌شد اداره کرد.

هاشمی افزود: در یک سال و نیمی که گذشته شاید می‌توانستیم در تقویت روابط بین بخشی بیشتر مؤثر باشیم اما گرفتار اموری شدیم. البته فکر می‌کنم هدف‌گذاری مناسبی انجام داده‌ایم و در مورد طرح تحول سلامت حمایت بیمه‌ها و پایدار شدن منابع از مسائلی است که همچنان مبهم است و اگر محقق نشود اعتماد مردم سلب می‌شود.

* یکپارچه شدن شبکه بهداشتی در استان تهران

وزیر بهداشت گفت:‌ یکپارچه شدن شبکه بهداشتی در تهران به معنی بازگشت و ادغام دوباره برخی از اختیارات وزارت بهداشت به آموزش عالی نیست. قبول دارم که باید فرصت نقد را بدهیم اما معتقدم دانشگاه‌های تهران باید در میسر دانش حرکت کنند و وظیفه خدمات بهداشتی و رسیدگی به مشکلات مردم زیر نظر معاون بهداشتی یا وزیر برای هماهنگی بیشتر سه دانشگاه باشند. این دانشگاه‌ها در این صورت می‌توانند به مسائل علمی خود بپردازند.

* کمبود 70 هزار تخت بیمارستانی

وی همچنین در مورد ازدحام جمعیت بیماران در بخش دولتی ادامه داد: در صورتی که ضریب اشغال برخی از تخت‌ها به ویژه تخت‌های ویژه و ICU بیش از 85 درصد باشد می‌توانند از بخش خصوصی خرید کنند.

هاشمی گفت: مشکل کمبود تخت جدی است و بعید می‌دانم دولت سالانه با جایگزینی تخت فرسوده بتواند بیش از 2 هزار تخت را اضافه کند در حالی که کمبودها بیش از 70 هزار تخت است و سال‌ها زمان می‌برد.

* کاهش 10 درصد سزارین و 2 درصدی مرگ مادر و نوزاد

وزیر بهداشت همچنین در مورد اجرای برنامه ترویج زایمان طبیعی گفت: در یک سال گذشته با اجرای این برنامه در سراسر کشور و رایگان شدن آن در بیمارستان‌های دولتی میزان سزارین 5.7 درصد بود و در مقایسه با سال‌های گذشته 10 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: شاخص مرگ مادر و نوزاد نیز 2 درصد کاهش یافته است.

هاشمی گفت: فارغ‌التحصیلان ما بیشتر آموزش سزارین دیده بودند و تصور می‌شود که آمار بیش از اینها شود امیدواریم این مشکل جدی که ترویج سزارین بوده یا به دلیل تمایل مردم یا تشویق پزشک بوده رفع شود و در طول این سالیان برای اولین‌بار آمار سزارین کاهش یافته است.


سلامت نیوزتا پول ندهند، تعرفه‌های پرستاری اجرا نمی‌شود

 

                                                          *************

اعتراض جامعه پرستاري نسبت به سخنان وزيربهداشت

وزیر بهداشت پرستاران را تندرو و زورگو خطاب کرد!

۱۳۹۴/۰۲/۱۶ - ۱۵:۰۷ - کد خبر: 146914
وزیر بهداشت پرستاران را تندرو و زورگو خطاب کرد!

سلامت نیوز: سخنان وزيربهداشت در روز جهاني ماما اعتراض جامعه پرستاري را برانگيخت.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جهان اقتصاد نوشت: مراسم روز جهاني ماما با حضور وزير بهداشت صبح روز يکشنبه در محل وزارت بهداشت برگزار شد.

وزيربهداشت در مراسم روز جهاني ماما که صبح يکشنبه در محل وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن تقدير از جامعه مامايي کشور گفت: اي کاش در گروه پرستاري نيز رفتارهايي شبيه آنچه در گروه مامايي رخ مي‌دهد را شاهد بوديم وآنها قضيه را سياسي نمي‌کردند و کار از مسير عقلانيت پيش مي‌رفت تا فشار، زيرا تجربه نشان داده است که افراد تندرو و زورگو هيچ‌وقت به نتيجه نمي‌رسند. خوشحاليم که کارها در گروه مامايي به خوبي پيش مي‌رود.

اين سخنان وزير بهداشت کافي بود تا بار ديگر اعتراض جامعه پرستاري را برانگيزد.

محمد شريفي مقدم دبيرکل خانه پرستار، گفت: از روز يکشنبه که وزيربهداشت چنين سخناني را در مورد جامعه پرستاري کشور بيان کرده است سيل عظيمي از پرستاران اعتراض خود را نسبت به سخنان ايشان به خانه پرستار اعلام کردند.

وي ضمن ابراز تاسف از سخنان وزيربهداشت گفت: جامعه پرستاري بسيار نجيبانه و مظلومانه مطالبات خود را پيگيري مي کند و جاي تعجب است که ايشان اين گروه مظلوم را تندرو و زورگو خطاب کرد و حتي اذعان نمود که جامعه پرستاري مطالبات خود را رنگ و بوي سياسي داده است!

شريفيي مقدم با اشاره به اينکه منظور ايشان از زورگو کيست؟ افزود: اگر نگاهي به برنامه هاي صداوسيما بيندازيد مشخص مي شود که زورگو چه کسي است.

دبيرکل خانه پرستار ادامه داد: شبکه هاي تلويزيوني صداو سيما به اجبار تنها اخبار مثبت از وزارت بهداشت را منعکس کنند و حتي برنامه تلويزيوني نبض که کمي چالشي بود تذکرات فراواني گرفت. در واقع وزيربهداشت پاي منتقدين را از رسانه ملي کوتاه کرده است.

وي اظهار کرد: جامعه پرستاري مطالبات قانوني دارد و آن هم اجراي قانون تعرفه گذاري،کاهش اختلاف در پرداخت ها و رفع تبعيض است.

دبيرکل خانه پرستار گفت: ما پرستاران در ابتدا مطالبات خود را در قالب نامه بيان کرديم ، حتي بنده دو نامه همراه با 45 هزار امضاي الکترونيکي به ريس جمهور ارسال کردم.

 

شريفيي مقدم با اشاره به اينکه منظور ايشان از زورگو کيست؟ افزود: اگر نگاهي به برنامه هاي صداوسيما بيندازيد مشخص مي شود که زورگو چه کسي است.



شريفي مقدم افزود: اما متاسفانه ايشان در اين مدت چه گامهايي در راستاي مطالبات پرستاران برداشته است؟ حتي در برخي موارد انکار ،سرپوش و فرافکني هايي نيز از طرف وزارت بهداشت مشاهده شده است.

وي ادامه داد:وزيربهداشت در سخنان خود جامعه پرستاري را تلويحاً فاقد عقلانيت دانسته است که اين نيز توهيني بزرگ به اين قشر فرهيخته و مظلوم است.

دبيرکل خانه پرستار در پايان گفت:ما جامعه پرستاري نسبت به اظهارت وزيربهداشت بي تفاوت نخواهيم بود و اعتراض خود ا اعلام مي داريم.

به دنبال اين اعتراضات، وزيربهداشت روز سه شنبه همزمان با يکسالگي طرح تحول سلامت و در حاشيه همايش نقد عملکرد دولت در حوزه سلامت دردرباره گلايه هاي سازمان نظام پرستاري و سرنوشت تعرفه گذاري خدمات پرستاري گفت: صرف نظر از نظرات کارشناسي درباره مصوبه مجلس، تعرفه گذاري خدمات مراقبت از منزل، مراقبت از بيماران در بخش خصوصي و در مجموع 200 و چندقلم از اين خدمات را به شوراي عالي بيمه پيشنهاد داده ايم و اميدواريم سريعتر تصويب شود. اما اجراي تعرفه گذاري خدمات پرستاري در بخش دولتي بيش از 200 ميليارد تومان پول مي‌خواهد، البته بخش عمده اي از مسايلي که در حوزه پرستاري عنوان مي‌کنند، سياسي است، واقعي نيست و اين امر به هيچ وجه به نفع پرستاران نيست.

وي ادامه داد: تا پول مورد لزوم فراهم نباشد نمي‌توانيم اين قانون را اجرا کنيم. اين به معني معطل ماندن قانون توسط مجري نيست اما در مجموع وقتي قانوني نوشته مي‌شود بايد پول اجراي آن نيز فراهم شود. مسلم آن است که دريافتي پرستاران منصفانه نيست و اين موضوع از گذشته ها ادامه يافته است. در اين دولت پرداخت‌هاي معوق پرستاران به روز شد به طوري که دانشگاه‌ها حداقل تا بهمن ماه 93 را تسويه کرده اند و برخي نيز تا پايان اسفند تسويه شده است. اين اقدامات در شرايطي است که ما 5500 ميليارد تومان بدهي داشتيم.

وزير بهداشت ادامه داد: از اول مهرماه 93 کارانه هاي پرستاران 1.7 برابر اضافه شد که البته به صورت علي الحساب بوده و تصور آن است که اين کارانه‌ها بين 2 تا 3 برابر شود، اما مي‌بينيد که باز هم از ما طلبکارند.

هاشمي تاکيد کرد: البته اين پرداخت‌ها به منزله افزايش حقوق نيست، چراکه گاهي ساير کارمندان دولت را تحريک مي‌کنند که درآمد پرسنل وزارت بهداشت افزايش يافته است. اين مبالغ از درآمد بخش پزشکي و بيمارستان ميان گروه‌هاي پزشکي و غيرپزشکي توزيع مي‌شود. در مجموع اين گفته صحيح است که دريافتي پرسنل وزارت بهداشت پايين است به طوري که ما در اين زمينه تقريبا در انتهاي جدول دولت قرار داريم. وزارت بهداشتي‌ها حتي براي مراجعه به بيمارستان‌هاي دولتي بايد مشابه مابقي مردم هزينه پرداخت کنند. در مورد پرسنل ما خيلي کوتاهي شده است.

وي گفت: در مجموع در اين باره بايد بگويم که اگر تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري مانند ساير مصوبات، منابعش تامين شود، انجام خواهد شد. در غيراينصورت نيز دست روي دست نمي‌گذاريم و حتما به فکر هستيم، چراکه هيچ چيزي ارزشمندتر از نيروي انساني نيست. در عين حال همگان بايد شرايط دولت را بدانند. ما به دنبال آن هستيم که نسبت دريافتي گروه‌هاي غيرپزشکي و پزشکي کاهش يابد اما در همه جاي دنيا هم اينطور نيست که درآمد پزشک و پرستار در يک رابطه خطي قرار داشته باشد.

 

 

شبکه هاي تلويزيوني صداو سيما به اجبار تنها اخبار مثبت از وزارت بهداشت را منعکس کنند. در واقع وزيربهداشت پاي منتقدين را از رسانه ملي کوتاه کرده است.



خلاصه اي از نامه سرگشاده دبيرکل خانه پرستار خطاب به وزيربهداشت:

جناب آقاي دکتر قاضي زاده هاشمي وزير محترم بهداشت و درمان و آموزش پزشکي

با سلام واحترام

پيرو فرمايشات جنابعالي در مراسم روز ماما مبني بر سياسي کردن قضيه پرستاري و اينکه جامعه پرستاري را زورگو، تندرو و فاقد عقلانيت لازم معرفي نموده ايد، ضمن ابراز تاسف از اين نحوه گفتار ، لازم مي دانم جهت تنوير افکار عمومي مردم عزيز و در دفاع از پرستاران مظلوم مطالبي را بشرح زير عرض نمايم:

پرستاري بعنوان گروهي که بيشترين خدمات بهداشتي درماني و مراقبتي را به مردم ارايه مي دهند وعلي رغم تلاش هاي بي شائبه و شبانه روزي ، همواره مورد بي مهري و کم توجهي سيستم حاکم بر وزارت بهداشت قرار گرفته و با عنايت به نفش وتاثير گذاري عميق وگسترده در سير درماني بيمار و فرآيند سلامتي مردم متعجبانه کمترين نقش را در تصميم گيرها، سياست گزاريها و برنامه ريزي هاي در نظام سلامت را داشته اند در نتيجه اين بي توجهي باعث کاهش انگيزه هاي شغلي و بدنيال آن ترک شغل هاي فراوان و تغيير شغل هاي زياد، مهاجرت به خارج از کشور و حتي خانه نشين شدن پرستاران ، فشار بي امان به پرستاران شاغل و مستهلک شدن زودرس پرستاران ناشي از شغل و نهايتاً آسيب و خسارات جبران ناپذير به بيماران و مردم شده است بطوريکه شاخص هاي پرستاري قبلا در حد کشورهاي پيشرفته بوده ولي بعد از 40 سال تعداد تخت به پرستار تغييري ايجاد نشده و هم اکنون در حد کشورهاي عقب افتاده و منطقه هستيم!

آقاي وزير

جامعه پرستاري جزء مظلوم ترين گروهي هستند که علي رغم فشارهاي فراوان ، ظلم ها زياد، تبعيض هاي بي امان و بي عدالتي هاي گسترده به شيوه اي بسيار نجيبانه مشکلاتشان را پي گيري نموده،بطوريکه پس از انتصاب جنابعالي به وزارت 6 ماه صبر کردند تا درجريان مشکلات پرستاري قرار گيريد. بعد از آنکه خبري نشد از طريق مذاکرات و مکاتبات با روساي بيمارستانها دانشگاهها و بعد با ارسال طومار سعي کردند مشکلاتشان رابه مسئولان منعکس نمايند.پرستاري انتظار داشت حداقل در تهيه و تدوين و چگونگي اجراي طرح نظام سلامت نظر اتشان را مي گرفتيد چون پرستاران به عنوان صاحب نظرترين گروه در مورد بيماران مي توانستند بسيار کمک کننده باشند و با توجه به تخصيص بي سابقه بودجه و افزايش تا 400 درصدي تعرفه هاي پزشکي فکر مي کردند حداقل قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري هم به موازات ان اجرايي مي شد، که نکرديد!

وعده داديد تعرفه گذاري را پايلوت کنيد که در حد وعده باقي ماند، قول داديد که 350 خدمت و سپس 250 خدمت را در کنار حدود 7000 خدمت بقيه گروهها در کتاب ارزش نسبي اضافه کنيد که به اين وعده هم عمل نشد و...

آقاي وزير

جامعه پرستاري کشور نااميد از جنابعالي و مسئولين وزارت بهداشت مجبور به نگارش نامه سرگشاده به رئيس جمهور با بيش از 45 هزار امضاء الکترونيکي در خصوص اجراي قانون شد ، با نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي در بسياري از مناطق کشور مشکلات پرستاري را مطرح نمودند. ولي متاسفانه جنابعالي و مسئولين وزارت به جاي تعامل و گفتگو سعي در خنثي و بي اثر کردن و قانع کردن ديگران پرداختيد.

آيا پرستاران چاره اي به جز اعتراض و تجمع داشتند من نمي دانم آيا اين روند پي گيري زورگيري، تند روي يا سياسي است؟!


سلامت نیوزوزیر بهداشت پرستاران را تندرو و زورگو خطاب کرد!

تعداد بازدید از این مطلب: 197
موضوعات مرتبط: خبر های مهم پرستاری , ,
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : سه شنبه 15 ارديبهشت 1394
نظرات
 
1394/2/14 113  بازدید | چاپ خبر0  0

 

جانشين ستاد اجرايي مركزي چهارمين دوره انتخابات سازمان نظام پرستاري از ثبت نام 3117نفر كانديدا براي اين دوره از انتخابات خبر داد.

به گزارش خبرگزاري مهر، فريدن خيري گفت: چهارمين دوره انتخابات هيئت مديره‌هاي شهرستان‌هاي سازمان نظام پرستاري براساس جدول زمان‌بندي پيش مي‌رود و در پايان مهلت قانوني ثبت نام از داوطلبين (يكشنبه 6 ارديبهشت 94) در مجموع 3117نفر در52دانشگاه علوم پزشكي در 127شهرستان واجد شرايط ثبت نام كردند.

وي با بيان اينكه تعداد ثبت نام كنندگان اين دوره از انتخابات به نسبت دوره سوم 20.1درصد به لحاظ شهرستان‌هاي واجد شرايط و 20.7 در تعداد كانديداها رشد داشته است، گفت: از نظر آماري استان خوزستان بيشترين ثبت نام از داوطلبين را داشته است.

به گفته خيري از تعداد 3117 نفر كانديداي انتخابات سازمان نظام پرستاري 1517 نفر (49 درصد) را مردان و 1600 نفر (51 درصد) را زنان تشكيل داده‌اند.

خيري افزود: از مجموع ثبت نام کنندگان ?? 12درصد بهيار79درصد پرستار ?1 درصد تكنيسين اتاق عمل، 4 درصد فوريت‌هاي پزشكي و ? درصد رشته هوشبري مي‌باشند.

جانشين ستاد اجرايي مركزي چهارمين دوره انتخابات سازمان نظام پرستاري افزود: بر اساس جدول زمان‌بندي هم اينك در مرحله تاييد صلاحيت داوطلبين ثبت نام شده هستيم.

 

امانت‌داري و اخلاق‌مداري

تعداد بازدید از این مطلب: 189
موضوعات مرتبط: خبر های مهم پرستاری , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : سه شنبه 15 ارديبهشت 1394
نظرات

نامه سرگشاده جامعه پرستاری به وزیر بهداشت/ زحمات پرستاران را زیر سئوال نبرید

۱۳۹۴/۰۲/۱۴ - ۱۷:۰۶ - کد خبر: 146647
نامه سرگشاده جامعه پرستاری به وزیر بهداشت/ زحمات پرستاران را زیر سئوال نبرید

سلامت نیوز: عضو شورای عالی نظام پرستاری از ارسال نامه سرگشاده جامعه پرستاری به وزیر بهداشت در اعتراض به سخنان روز گذشته وی خبر داد و گفت: مسئولان نه تنها به مشکلات جامعه پرستاری توجه نمی‌کنند، بلکه آنها صفاتی را به آنها نسبت می دهند که به هیچ عنوان در شان این قشر نیست.

محمد شریفی مقدم در گفت‌وگو با میزان، در خصوص مشکلات به وجود آمده برای جامعه پرستاری اظهار کرد: این قشر سال‌هاست که در حال مطرح کردن مشکلات این حوزه است، اما هیچگاه این موارد توجه مسئولان بهداشت و درمان قرار نگرفته است.

وی در ادامه با بیان این مطلب که حداقل وزای پیشین اختلاف پرداخت کارانه پرستاران و پزشکان را قبول داشته اند، اما به دلیل مسائل مالی نتوانستد مشکلات را برطرف کنند، افزود: متاسفانه وزیر بهداشت در مدت ریاست خود بر این وزارتخانه تنها به جامعه پرستاری وعده داده است. وعده هایی که هیچ کدام آنها محقق نشده است.

شریفی مقدم با اشاره به اینکه جامعه پرستاری از اختلاف پرداخت‌ها و اجرا نشدن قانونی که هشت سال پیش در مجلس به تصویب رسیده گله‌مند است، تصریح کرد: صفاتی که روز گذشته از سوی وزیر بهداشت به جامعه پرستاری نسبت داده شد موجبات رنجش آنها را فراهم آورد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری از ارسال نامه سرگشاده جامعه پرستاری به وزیر بهداشت در اعتراض به سخنان روز گذشته وی خبر داد و اظهار کرد: جامعه پرستاری مدت‌هاست که با وعده‌های مسئولان سکوت کرده‌است، بهتر است حداقل زحمت‌های آنها را زیر سئوال نبرند.


سلامت نیوزنامه سرگشاده جامعه پرستاری به وزیر بهداشت/ زحمات پرستاران را زیر سئوال نبرید

تعداد بازدید از این مطلب: 275
موضوعات مرتبط: خبر های مهم پرستاری , ,
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : یک شنبه 13 ارديبهشت 1394
نظرات
طرحی خود ساخته را جایگزین قانون مصوب مجلس نکنید

چرا پرداخت مبتنی بر عملکرد به پرستاران کارایی ندارد؟

۱۳۹۴/۰۲/۱۳ - ۱۰:۳۳ - کد خبر: 146397
چرا پرداخت مبتنی بر عملکرد به پرستاران کارایی ندارد؟

سلامت نیوز:محمود عمیدی،پرستار طی یادداشتی در سلامت نیوز نوشت: در سال روز ولادت مولای متقیان و روز مرد، نکته ایکه به خاطر خطور می کند داستان عقیل و علی (ع) و میله ی داغ است. و البته داستانهای بسیار که از ایشان و نحوه ی حکومتشان شده است و حتی برخوردشان با ضارب که اجازه نمی دهد بیش از یک ضربه به وی وارد کنند.

البته پر واضح است که چنین شخصیتی هرگز تکرار نخواهد شد اما ما می توانیم بدون در نظر گرفتن مذهبمان، از افرادی اینچنین الگوبرداری کنیم برای زندگی مان و رفتار و کردارمان، بویژه که در یک حکومت اسلامی صاحب منصب و دیوان هم باشیم با ادعای بسیار بر شیعه ی علوی بودن و در خط ولایت فقیه بودن و.......

این مقدمه ی کوتاه را نوشتم تا به بررسی رفتارهای حکومتی وزیر محترم در زمان صدارتش بپردازم.

ایشان که از ابتدا همواره فرموده اند در حق پرستاران اجحاف شده است و هرگز به حق واقعیشان نرسیده اند ، کاری برای رفع ظلم موجود نکرده اند و اگر مدعیند که پرداخت مبتنی بر عملکرد ، بر قاون مصوب مجلس اولویت داشته و در اجرای عدالت کمک می کند سخت در اشتباهند و قطعا خودشان هم میدانند که این فقط یک ادعای غیر واقعی است به چند دلیل:

1- در پرداخت مبتنی بر عملکرد ، ابتدا باید سیستمی برای تعیین عملکرد واقعی افراد بدون اعمال سلیقه چندین نفر باشد که بدون اجرای تعرفه ها نیست.

2-نظر به افزایش تعرفه های پزشکی ، قطعا و علیرغم ادعای وزیر محترم درآمد مراکز افزایش می یباد و مبلغ ریالی 22/5% غیر پزشکان هم بیشتر می شود ضمن اینکه 65% پزشکان هم از نظر ریالی رشد بسیاری پیدا می کند و این اختلافهارا بیشتر می کند. فرض کنیم که دکتر حریرچی به درستی (فقط فرض کنیم چون واقعیت چیز دیگری است و اسنادش در حسابداریها ی تمام مراکز موجود) دریافتی پزشکان 12/5 میلیون و پرستاران 2400 باشد.

یعنی اختلاف چیزی حدود یعنی اختلاف 9/900 میشود. حالا هر دو را 250% افزایش دهید چون متوسط افزایش تعرفه های پزشکی و در نتیجه درآمد ایشان این مقدار در کتاب ارزشهای نسبی افزایش داشته است. 12/5 میلیون می شود 31/25میلیون تومان و 2/4میلیون می شود شش میلیون تومان یعنی اختلاف می شود 25/25میلیون تومان.البته که این ارقام واقعی نیستند و دریافتی پرستاران به نام کارانه بیش از 500 هزار تومان نیست و دریافتی پزشکان متخصص کمتر از بیست میلیون به طور متوسط،ولی دیگر حرف خودشان را که قبول دارند.

3- طرح مبتنی بر عملکرد که فقط نامی زیباست به اعمال سلیقه های بسیاری منجر شده است؛ مثلا در یک مرکز فرموده اند که پرستاران باید 36 شیفت کار کنند تا کارانه به ایشان تعلق بگیرد!!! یا در برخی مراکز فرموده اند که باید حضور فیزکی 195 ساعت در ماه باشد!!!!

البته این اعمال سلیقه ها به پیچیدگیهای بیش از حد این طرح مربوط است که هنوز هم باوجدیکه فرمودند از دیماه اجرایی میشود ، اجرایی نشده و هنوز پرداختها علی الحساب است به پرستاران.

مطلب درین باب بسیار است و من به همین بسنده می کنم و واضح است که نباید طرحی خود ساخته جایگزین قانون مصوب مجلس شود.

میبینید که عملا نه تنها گامی در رفع تبعیضها و بی عدالتیها برداشته نشده است بلکه حرکت در جهت عکس هم بوده .

در اسلام می فرمایند: المومن اذا وعد وفا... مومن وقتی وعده دهد انجامش میده، اما در وزارت دکتر هاشمی چنین چیزی دیده نشده است. ایشان و معاونانشان بارها وبارها وعده هایی دادند که در ذهن رسانه ها قطعا ضبط شده است و هیچ کدام عملی نشده است که در صورت نیاز با ذکر منبع سند می آورم.

آقای نجاتیان در جلسه ای که مناظره ی جناح حاکم نظام پرستاری و جناح منتقدین ایشان به نام پرستاران عدالت خواه بود فرمودند وزیر پاور پوینت و .. آورده بود تا اعلام کند که تعرفه ها را اجرا می کند ولی به دلیل اعتراضات برخی افراد از این کار منصرف شد و ....

گرچه این حرف پذیرفته نیست ولی رفتارهای مشابه وزیر احتمال چنین چیزی را تقویت می کند ، اما مگر باید حق دویست هزار نفر را (که نه بلکه حق کل مردم را ) می شود با لجبازی به یکی دونفر که حق می گویند و حق می خواهندنادیده گرفت؟

آخرین برخورد جناب وزیر هم با نماینده ی پرستاران در شیراز در سفر اخیرشان به این استان بود که با عصبانیت ، برخوردی بسیار نامناسب با این نماینده که بانوی بسیار محترمی بودند کرده است.

این لجبازیها می تواند به بدنه ی دولت هم آسیب بزند چرا که از روز اول این دادخواهی همه ی مسئولان و حتی خود وزیر و معاونانش بر پایمال شدن حقوق پرستاران بارها اذعان داشته اند.

این حقانیت به همراهی بسیاری از صاحب منصبان کشوری با پرستاران رسیده و نامه ی اخیر 6 اقتصاد دان مجلس به رئیس جمهور و تذکرهای کتبی و شفاهی نمایندگان محترم به وزیر بهداشت و حتی شخص رئیس جمهور و .... موید این حرف است. قطعا با پیشتر رفتن این لجبازی غیر اصولی و عدم تمکین به قانون، موضوع گستره ی بیشتری خواهد یافت و افراد بیشتری را درگیر این موضوع خواهد کرد.

به قول قدما: گره ای که به دست باز می شود به دندان باز نمی کنند! لذا اجرای قانون مصوب مجلس که قطعا این مقدار بودجه هم نمی خواهد و مبالغ کمتری مورد نیاز است، هم به قانون -محور بودن دولت گواهی می دهد و هم این تنشها را از بدنه ی سیستم بهداشت و درمان حذف می کند که بی گمان زیان این تنشها به سلامتی مردم می رسد.


سلامت نیوزچرا پرداخت مبتنی بر عملکرد به پرستاران کارایی ندارد؟

تعداد بازدید از این مطلب: 354
موضوعات مرتبط: خبر های مهم پرستاری , ,
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : جمعه 4 ارديبهشت 1394
نظرات
سخنی با شورای عالی بیمه

تذکری به شورای عالی بیمه از سوی جامعه پرستاران معترض

۱۳۹۳/۱۲/۱۱ - ۱۷:۴۷ - کد خبر: 140430

سلامت نیوز:بدانید پرستاران ایران تا رسیدن به خواسته های قانونی خود ارام نخواهند نشست و مسولین محترم شورای عالی بیمه اگر بر این تصمیم هستند که احقاق حق کرده و در راه عدالت حرکت کند خوب است با تصویب اجرای کامل قانون در راه اجرای عدالت در پرداخت ها وزارت پزشک محور را وادار به تمکین به قانون کنند.

مهدی امیرجانی مروی، مسول کمیته پیگیری مطالبات پرستاری استان خراسان به سلامت نیوز نوشت: عزیزان می دانید پرستاران سالها صبر و تحمل پیشه کرده و از راه های قانونی پیگیرخواسته های خود شده اند.اما انچه از این صبر و خویشتنداری عاید این جمع کثیر شد بی توجهی و بی مهری از جانب مسولین بوده که این بی مهری ها و بی توجهی ها بود که سرانجام این آتش فشان خاموش را فعال کرد و انان را در راه پیگیری خواسته های قانونی خود مصمم تر و با هم همراه کرد .
این اتحاد روشنگر در جامعه پرستاری ریشه ای است و بر بنایی از ظلم و ستم و بی عدالتی برپاشده و ازباد سرد زمستانی وزیدن گرفته که تا رسیدن به شکوفه های پیروزی بهار ادامه خواهد یافت.
بدانید پرستاران ایران تا رسیدن به خواسته های قانونی خود ارام نخواهند نشست و مسولین محترم شورای عالی بیمه اگر بر این تصمیم هستند که احقاق حق کرده و در راه عدالت حرکت کند خوب است با تصویب اجرای کامل قانون در راه اجرای عدالت در پرداخت ها وزارت پزشک محور را وادار به تمکین به قانون کنند وگرنه هر گونه تصویب و اجرای قانونی که پرستاران را بعد از گذشت هشت سال به خواسته های انان نرساند یا طرحی چون مبتنی برعملکرد خروجی آن باشد قطعا از جانب پرستاران ایران مردود و خواسته های انان را تامین نخواهد کرد.


سلامت نیوزتذکری به شورای عالی بیمه از سوی جامعه پرستاران معترض

تعداد بازدید از این مطلب: 230
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


http://khp.ir
کمیته پیگیری مطالبات پرستاری استان خراسان بدنبال تجمع 23 آذر پرستاران معترض در سراسر کشور از جمله در مشهد و به دنبال دعوت دفتر محترم رییس جمهور برای پیگیری خواسته های معترضین در آن روز تشکیل گردید . در کمیته خراسان نماینده هایی ازبیمارستان های مختلف شهر مشهد و نیزشهرستان های مختلف استان حضور دارند واین کمیته ها محل تصمیم گیر واعلام خواسته های پرستاران در سطح کشور می باشند .


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود