آیا این کشف فقط از طرف پزشکان انجام میشود وسایرین نقشی ندارند

آمار مطالب

کل مطالب : 474
کل نظرات : 9

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 46

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 103
باردید دیروز : 60
بازدید هفته : 278
بازدید ماه : 1375
بازدید سال : 4109
بازدید کلی : 14731

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 103
بازدید دیروز : 60
بازدید هفته : 278
بازدید ماه : 1375
بازدید کل : 14731
تعداد مطالب : 474
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : دو شنبه 6 دی 1396
نظرات

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، عابدینی پرستار بالین با ارسال یادداشتی در پاسخ به اظهارات وزیردر برنامه ثریا گفت:

 

 

برنامه ثریا در نیمه شب 25 آذرماه با موضوع طرح تحول نظام سلامت بعد از لغو چند باره ان بخاطر عدم حضور مسئولین وزارت بهداشت با حضور وزیر و بدون حضور هیچ منتقدی روی آنتن رفت.
مجری این برنامه که حالت منتقد به خود گرفته بود بیشتر با انتقاد روی دریافتیهای نجومی پزشکان ظاهر شده و تمرکز بحثش روی گام سوم طرح تحول نظام سلامت بود که تعرفه های پزشکی را حدود دو ونیم برابر کرد .
در واقع بخاطر عدم تسلط مجری به مسائل حوزه نظام سلامت , خلاء حضور منتقد از کارشناسان و صاحب نظران این حوزه به وضوح نمایان بود.
در این برنامه مشکلات و نارسائی ها و بیراهه رفتنهای طرح تحول نظام سلامت به چالش کشیده نشد.
طرح تحول نظام سلامت نه بعنوان لطف ذولت بلکه بنا بر ضرورت و نیاز جامعه ارائه گردید و کاهش پرداختی از جیب مردم در خدمات سلامت و افزایش کیفیت این خدمات را هدف قرار داده بود.
این طرح در گام اول خود فرانشیز مراجعین در خدمات بستری را از 30 درصد به 10 درصد و سپس به 6 درصد کاهش داد و با الزام مراکز درمانی به تامین خدمات و امکانات و تجهیزات مورد نیاز در داخل مرکز و نفرستادن آنها به خارج از مرکز , درباغ سبزی از تحول را به مردم نشان داد.
 با اجرای گام سوم این طرح به فاصله چند ماه و افزایش حدود دو ونیم برابری تعرفه ها , عملا" کاهش پرداختی اعمال شده در مراجعات بستری در بخش دولتی بی اثر شد و مزید بر این با افزایش چند برابری تعرفه خدمات و عدم کاهش فرانشیز بیماران در بخش سرپایی و بستریهای بخش خصوصی , عملا" رقم پرداختی مردم دچار افزایش شد و این نکته وقتی بهتر قابل درک است که توجه داشته باشیم حدود 80 درصد خدمات نظام سلامت بصورت سرپایی و تنها چیزی حدود 20 درصد از خدمات بصورت بستری انجام میشود.
بدین ترتیب متوجه میشویم که در مجموع پرداختی مردم بابت دریافت خدمات سلامت با اجرای این طرح نه تنها کاهش نیافت بلکه دچار افزایش شد و آمارهای مقایسه ای تورم کل کشور و تورم بخش درمان این واقعیت را بخوبی منعکس میکند.
کیفیت خدمات هم علیرغم اجرای بسته ارتقاء کیفیت ویزیت هیچ گونه افزایشی نداشته و بیمارستانهای دولتی عملا" با دانشجویان دوره های مختلف پزشکی اداره شده و بیماران از پزشک معالج خود تنها اسمی در پرونده و تابلو بالای سر تخت خود احساس میکنند. این درحالی است که کلیه خدمات ارائه شده به بیمار با تعرفه استاد فوق تخصص محاسبه و از بیمه و بیمار دریافت میشود.
در خصوص مقیم سازی متخصص هم عملا" اتفاق خاصی نیفتاده و نه تنها در شهرستانها بلکه در همین تهران در بیمارستانها از عصر تا صبح فردا و روزهای تعطیل بجز متخصصین طب اورژانس هیچ متخصص و فوق تخصصی را پیدا نمیکنی و بیمارستان کاملا" با کادر پرستاری و کشیکهای دانشجویان پزشکی اداره میشود.
بحث دیگری که در خصوص طرح تحول نظام سلامت لازم بود پرداخته بشود شکاف اجرایی این طرح با اسناد بالادستی مثل برنامه توسعه پنجم و سیاستهای کلی نظام سلامت ابلاغی مقام رهبری بود.
این طرح بجای سلامت نگر بودن عملا درمان نگر است در حالی که اولویت بهداشت به درمان تصریح بند دوم سیاستهای کلی سلامت است.
این طرح از انجایی که در بحث اشکالات نظام پرداخت , شکاف پرداختی را به شدت افزایش میدهد با قانون مدیریت خدمات کشوری در تعارض است.
لازم است از مسئولان وزارت سوال شود برای تدوین این طرح بزرگ ملی که منابع کلان کشور را به خود اختصاص داده است چه گروههایی و در چه سطح و چه مدت زمان کار شناسی و مطالعه و بررسی شده است؟
ایا نظرات ارایه دهندگان خدمات به مثابه یک تیم در نظر گرفته شده و استفاده شده است؟
اگر جوابشان مثبت هست لطف کنند جواب خود را مستند و با مدارک برای ثبت در تاریخچه این طرح ارایه نمایند.
متاسفانه وزارت بهداشت هرگز توجهی به اعتراضات و انتقادات ننموده و در تمامی برنامه های خود در سطح رسانه با جمع مشخصی از معاونین خود و بدون حضور منتقد جدی ظاهر شده است و هرگز به اعتراضات جامعه پرستاری که نزدیکترین قشر از بدنه نظام سلامت به مردم و میدان عمل و اجرا بوده و نیمی از جمعیت کارکنان بیمارستانها را تشکیل میدهند, بعنوان کارشناسان صاحب نظر وقعی ننهاده و سازمان نظام پرستاری و شورای عالی و هیئت مدیره های نظام پرستاری در سراسر کشور نه تنها بعنوان بازوان مشورتی استفاده نشده بلکه بخاطر انتقاداتی که داشته اند به شدت مغضوب وزارت بهداشت بوده اند.
در این طرح عدالت به معنی تام کلمه نه تنها در پرداخت بلکه در اجرای قوانین و در برخوردها رعایت نشده است.
از کل طلب 12 هزار میلیاردی مورد ادعای وزارت بهداشت از بیمه ها برای 10 ماه اگر سرانگشتی حساب کنیم فقط مبلغی حدود نیم میلیارد در کل سهم 10 ماه طلب صد هزار پرستار است در حالی که حدود 20 هزار پزشک رقمی حدود 4 هزار میلیارد از این طلب را به خود اختصاص خواهند داد. 

موضوع دیگر فاصله دریافتی پزشکان با سایر اعضای تیم درمان است . در همه جای دنیا سطحی از تفاوت دریافتیبین اینها رایج است .


جناب اقای دکتر هاشمی و معاونین 
محترم که از دریافتی کارانه های چند ده میلیونی و گاهی چند صد میلیونی دفاع میکنند چرا از فاصله چند ده برابری این کارانه که در هیچ جای دنیا سابقه ندارد با سکوت عبور میکنند؟
ایشان در برنامه ثریا به نقل قول ابهام امیزی از رهبری کارانه دریافتی پزشکان را توجیه و انرا خارج از مصداق فیشهای نجومی بیان کرده و به حق الکشف تشبیه کردند.
ایا این کشف فقط از طرف پزشکان انجام میشود و سایرین نقشی ندارند که رقم عمده ان مایملک انها میگردد؟
ایا در سایر کشورها از این کشفها انجام نمیشود و کشف پولهای درمان مردم بیمار مختص ایران است؟
چه حجمی از کار توسط کدام گروهها انجام میشود؟
چه حجمی از کارها توسط پزشکان انجام میشود؟
ایا در مراکز و نقاطی که گفته میشود متخصص در ماه صدها عمل جراحی انجام میدهد ایا به تنهایی این حجم از کار را انجام میدهد؟
بیمار از بدو مرود به بیمارستان و پذیرش تا امادگی های عمل و در اتاق عمل و بعد از عمل تا ترخیص در دست پرستار نیست؟
چرا هر گروه متناسب با نقش خود در ارائه خدمات از درامد ان سهم نمیبرد؟
چرا وزارت بهداشت بعد از 10 سال به بهانه های واهی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری مصوب مجلس شورای اسلامی را اجرایی نمیکند؟
چرا همین الان که فصل تسلیم بودجه به مجلس است ردیف بودجه برای اجرای تعرفه گذاری درخواست نکرده است تا فردا دوباره بهانه نیاورد که مجلس بودجه برای اجرای قانون نمیدهد؟
دهها چرا که نه گوش شنوایی برایش در وزارت بهداشت است نه پاسخگویی باانصاف وجود دارد.
برنامه ثریا نشان داد وزارت بهداشت فقط تریبونی یکسویه برای تبلیغ برنامه های خود میخواهد و جمعیتی که تشویفش کنند وگرنه همه امارها علط و نمودارها نقاشی و دستنویس و نظرسنجی ها دروغ خواهندبود.



تعداد بازدید از این مطلب: 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








http://khp.ir
کمیته پیگیری مطالبات پرستاری استان خراسان بدنبال تجمع 23 آذر پرستاران معترض در سراسر کشور از جمله در مشهد و به دنبال دعوت دفتر محترم رییس جمهور برای پیگیری خواسته های معترضین در آن روز تشکیل گردید . در کمیته خراسان نماینده هایی ازبیمارستان های مختلف شهر مشهد و نیزشهرستان های مختلف استان حضور دارند واین کمیته ها محل تصمیم گیر واعلام خواسته های پرستاران در سطح کشور می باشند .


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود